Zbąszyń, 01.09.2015r.
Szkolny Program Profilaktyki
Zespół Szkół Nr 2
w Zbąszyniu
Rok szkolny 2015/2016
WSTĘP
Pojęcie profilaktyki jest bardzo szerokie, ponieważ „profilaktyka (prophylaktikos – zabezpieczający przed czymś; zapobiegawczy)” jest przedmiotem analiz i opracowań wielu różnych dziedzin naukowych, m.in. polityki społecznej, socjologii, kryminologii, prawa, psychologii i pedagogiki.
Obecnie częściej mówi się o profilaktyce wychowawczej, stanowiącej działalność wychowawczą. Jedną z takich koncepcji profilaktyki, która wyrasta z poglądów Duffy`ego jest definicja zmodyfikowana i rozwinięta przez Z. B. Gasia. Według niego „profilaktyka uzależnień to proces, który wspiera zdrowie przez umożliwienie ludziom uzyskania pomocy potrzebnej im do konfrontacji ze złożonymi stresującymi warunkami życia oraz przez umożliwienie jednostkom osiągania subiektywnie satysfakcjonującego, społecznie akceptowanego, bogatego życia”.
- B. Gaś uważa, iż „profilaktyka w szkole to proces wspomagania ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowe życie (tzw. czynniki ryzyka) oraz wprowadzenie i rozwijanie czynników, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu (tzw. czynniki chroniące).
- Wilczyńska podaje, że „nowoczesny model zajęć profilaktycznych nastawiony jest na rozwijanie ogólnych umiejętności psychologicznych oraz społecznych i opiera się na założeniu, że to nie sam narkotyk, wódka, czy papieros jest groźny, lecz pewne „braki” tkwiące w człowieku”.
Profilaktyka to proces wspierający zdrowie psychiczne i fizyczne poprzez pomoc oraz towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.
Profilaktyka szkolna na etapie szkoły ponadgimnazjalnej jest istotnym elementem wychowania młodzieży wkraczającej w dorosłość. Celem działań profilaktycznych realizowanych w Zespole Szkół nr 2 w Zbąszyniu jest pomoc uczniowi w rozwoju zdrowej osobowości, ukształtowaniu tożsamości, wyposażeniu go w niezbędne umiejętności psychospołeczne służące rozwiązywaniu problemów. Dlatego w programie profilaktyki naszej szkoły zawarte są działania ukierunkowane na pomoc uczniom w podejmowaniu trudu przeciwdziałania wszelkim przejawom niedostosowania społecznego i demoralizacji wśród młodzieży.
Podstawy prawne Szkolnego Programu Profilaktyki:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r.(Dz. U. 1997 NR 78 poz. 483) weszła w życie 17 października 1997r.
- Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007r., O systemie oświaty (Dz. U. nr 80 poz.542) weszła w życie z dniem 24.05.2007r.
- Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r., W sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz.532)
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r., O postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. 1982 Nr 35 poz. 228)
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz. U. Nr 111 poz. 535)
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r., O wychowaniu w trzeźwości
- i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2002r. Nr 147 poz. 1231)
- Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 23 grudnia 1991r.
- Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. Ust. 1990 Nr 30 poz. 179)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005r,. O przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. 2005r. Nr 179 poz. 1485)
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów alkoholowych na lata 2006 – 2010 z dnia 4 stycznia 2007r.
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006 – 2010 (Dz. U. 2006r. Nr 143 poz. 1033)
- Krajowy Program Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV z dnia 13 września 2005r.(Dz. U. z dnia 30 września 2005r.)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z dnia 14 lutego 2003r.)
- Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości Wśród Dzieci i Młodzieży z dnia 13 stycznia 2004r.
- Gminna diagnoza problemów – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, UMiG w Zbąszyniu.
OBSZARY DZIAŁAŃ SZKOLNEGO PROGRAMU
PROFILAKTYKI ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 W ZBĄSZYNIU
NA ROK SZKOLNY 2015/2016
Obszar
|
Działania | Grupa
docelowa |
Realizator | Termin |
I. Promowanie zdrowego stylu życia
Cele: 1. Ukazanie uczniom wartości zdrowia, jako potencjału, którym dysponują. 2. Poszerzanie wiedzy o różnych rodzajach zagrożeń zdrowia człowieka i możliwościach ich minimalizowania lub eliminowania. 3. Wzmacnianie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie. 4. Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia. 5. Utrwalanie zasad zdrowego stylu życia.
II. Przeciwdziałanie różnego rodzaju uzależnieniom, w szczególności od alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz innym zachowaniom ryzykownym
Cele: 1. Poszerzanie wiedzy na temat negatywnych skutków palenia papierosów oraz sięgania po alkohol i substancje psychoaktywne. 2. Poszerzanie wiedzy na temat mechanizmów uzależnienia, w tym również współczesnych uzależnień behawioralnych, m. in. od Internetu, zakupów, hazardu, itp. w zależności od potrzeb 3. Wzmacnianie postaw prozdrowotnych. 4. Przeciwdziałanie podejmowaniu ryzykownych zachowań oraz występowaniu współczesnych problemów wśród młodzieży 5. Rozwijanie osobowości oraz wzmacnianie zdrowia psychicznego. 6. Stwarzanie okazji do rozwijania zainteresowań i realizowania pasji.
III. Przeciwdziałanie agresji i przemocy
Cele: 1. Kształtowanie wśród uczniów postaw współpracy, tolerancji i wzajemnej życzliwości. 2. Rozwijanie umiejętności społecznych, pozwalających tworzyć pozytywne relacje z ludźmi. 3. Rozpoznawanie i reagowanie na wszelkie zachowania agresywne przejawiane przez uczniów.
IV. Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym
Cele: 1. Stwarzanie uczniom możliwości osiągnięcia sukcesu edukacyjnego zgodnie ze swoimi możliwościami intelektualnymi. 2. Rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce oraz sposobów przeciwdziałania im. 3. Wzmacnianie motywacji do nauki.
|
Wyposażenie uczniów w wiedzę z zakresu profilaktyki HIV i AIDS: Młodzieżowi Liderzy Zdrowia- Kontra HIV.
Olimpiada Wiedzy o HIV i AIDS. Etap szkolny i powiatowy. Państwowy Inspektorat Sanitarny
Przygotowanie gazetki okolicznościowej oraz materiałów informacyjnych w postaci ulotek z okazji Światowego Dnia Walki z AIDS w ramach działań profilaktycznych zawartych w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii. Konkurs na spot filmowy promujący zdrowy tryb życia-Dopalacze kradną życie. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Obchody Światowego Dnia Chorego
Warsztaty dla dziewcząt mające na celu profilaktykę nowotworów piersi oraz szyjki macicy; warsztaty wizażu
Realizacja programu edukacyjnego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych dotyczącego profilaktyki raka szyjki macicy i zakażeń HPV: „Wybierz życie – pierwszy krok”. Ministerstwo Zdrowia, P.I.S.
Obchody Światowego Dnia Zdrowia w ramach programu „Profilaktyka w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych” lub innych programów organizatora.
Zaangażowanie pełnoletniej młodzieży w akcje honorowego krwiodawstwa w Zbąszyniu
Ogólnopolska Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia PCK. Polski Czerwony Krzyż
Poszerzanie wiedzy na temat zagrożeń dla zdrowia człowieka oraz promowanie postaw prozdrowotnych, wynikających z treści przedmiotowych oraz godzin wychowawczych
Promowanie aktywności fizycznej oraz zdrowego stylu życia wśród młodzieży w ramach zajęć wychowania fizycznego, sportowych zajęć pozalekcyjnych oraz zawodów sportowych
Organizacja Dnia Sportu . Program „Trzymaj Formę” P.I.S. oraz P.F.P. Ż pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia, Ministra Sportu i Turystyki.
Opieka nad uczniem przewlekle chorym
Prowadzenie obserwacji uczniów w celu rozpoznawania ewentualnych sygnałów sugerujących sięganie przez nich po substancje psychoaktywne
Poszerzanie wiedzy na temat szkodliwych skutków zażywania alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz promowanie postawy abstynencji w ramach realizowanych treści przedmiotowych. Program: „Ars-czyli jak dbać o miłość”, „Nie pozwól odlecieć swojemu szczęściu” –P.I.S.; Minister Zdrowia.
Realizowanie treści z zakresu profilaktyki uzależnień w ramach godzin wychowawczych przez wychowawców klas
Obchody Światowego Dnia Rzucania Palenia
Obchody Ogólnopolskiego Dnia Trzeźwości
Obchody Światowego Dnia bez Papierosa
Prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych i emocjonalnych oraz współczesnych problemów, m.in. stalking, seksting, pornografia i inne
Prowadzenie zajęć z zespołami klasowymi, mającymi na celu rozwój umiejętności społecznych: komunikacji, asertywności, radzenia sobie ze stresem
Prowadzenie zajęć z zespołami, mającymi na celu rozwój sfery emocjonalnej, poczucia własnej wartości oraz wiedzy o sobie
„Biblioteka uczuć” – obchody Walentynek w ramach projektu „Zrób cos dla Twojego serca” P.I.S Krajowy Program Zapobiegania zakażeniom HIV i zwalczaniu AIDS „Druga strona wakacji”. Program wsparcia dla maturzystów: „Stres pod kontrolą”
Udzielanie i organizowanie pomocy psychologicznej uczniom, mającym trudności o podłożu emocjonalnym
Rozpoznawanie uczniów eksperymentujących z alkoholem, substancjami psychoaktywnymi oraz innymi rodzajami uzależnień i problemami -udzielanie im pomocy
Kierowanie uczniów, co do których istnieje podejrzenie uzależnienia od substancji psychoaktywnych do odpowiednich specjalistycznych form pomocy
Profilaktyka Alkoholowego Zespołu Płodowego (FAS) w ramach „ARS-czyli jak dbać o miłość.”
Realizacja programu edukacyjnego: „ARS, czyli jak dbać o miłość”
Organizacja zajęć dla młodzieży z zakresu profilaktyki uzależnień od alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz innych rodzajów uzależnień i problemów
Psychoedukacja rodziców dotycząca profilaktyki różnego rodzaju uzależnień, w tym szczególnie od alkoholu i substancji psychoaktywnych
Rozwijanie wiedzy nauczycieli na temat uzależnień i substancji psychoaktywnych oraz praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych z młodzieżą
Rozpoznawanie przejawów zachowań agresywnych i przemocy wśród młodzieży, w tym szczególnie fizycznej i psychicznej
Reagowanie na zachowania agresywne (w tym również agresję słowną) poprzez podejmowanie interwencji wobec uczniów
Organizacja spotkań z zakresu przeciwdziałania przestępczości wśród nieletnich oraz edukacji prawnej młodzieży
Wzmacnianie wśród uczniów postaw wzajemnej tolerancji i życzliwości poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju akcjach i przedsięwzięciach na rzecz innych ludzi, m. in.: – „Pola Nadziei” – działania na rzecz Hospicjum w Zielonej Górze – „Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień” – „Góra Grosza” – „Dzień bez przekleństw” – „Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych” – „Międzynarodowy Dzień Wolontariatu”
Wzmacnianie poczucia identyfikacji i integracji społeczności uczniowskiej, poprzez udział w imprezach, uroczystościach i tradycjach szkoły, m. in. – apele – święta – zabawy szkolne – wycieczki szkolne
Prowadzenie zajęć z zespołami klasowymi, mających na celu rozwój umiejętności interpersonalnych, w tym komunikacji i asertywności
Integrowanie zespołów klas pierwszych
Opieka wychowawcza i psychologiczna nad uczniami przejawiającymi zachowania agresywne oraz nad uczniami doświadczającymi agresji i przemocy
Rozpoznawanie i diagnozowanie przyczyn trudności w nauce wśród uczniów
Organizowanie adekwatnych form pomocy dla uczniów mających trudności w nauce: zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, konsultacje przedmiotowe
Organizowanie zajęć terapii pedagogicznej dla uczniów ze zdiagnozowaną dysleksją i dysortografią
Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych uczniów w ramach procesu nauczania
Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom, u których stwierdzono trudności w sprostaniu wymaganiom szkolnym oraz zakłócenia motywacji do nauki
Przeciwdziałanie absencji szkolnej poprzez regularne informowanie rodziców o nieobecnościach uczniów oraz podejmowanie działań interwencyjnych
Wzmacnianie motywacji uczniów do nauki oraz realizacji własnych celów rozwojowych
|
Uczniowie klas I
Uczniowie kls.II
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Uczennice wszystkich klas
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie (w miarę możliwości organizatora)
Chętni uczniowie
Chętni uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Uczniowie przewlekle chorzy
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Zespoły klasowe
Zespoły klasowe
Zespoły klasowe
Wszyscy uczniowie
Klasy maturalne
Klasy maturalne
Uczniowie wymagający pomocy
Uczniowie, co do których istnieje podejrzenie eksperymentowania z w/w
Wszyscy uczniowie
Uczniowie klas maturalnych
uczniowie objęci programem
Zespoły klasowe
Rodzice
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy uczniowie
Uczniowie przejawiający zachowania agresywne
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Wszyscy uczniowie
Klasy I
Uczniowie wymagający pomocy
Uczniowie przejawiający trudności w nauce szkolnej
Uczniowie przejawiający trudności w nauce szkolnej
Uczniowie posiadający opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej z diagnozą dysleksji/ dysortografii
Uczniowie wymagający dostosowania wymagań edukacyjnych
Uczniowie wymagający pomocy
Rodzice
Zespoły klasowe |
Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Nowym Tomyślu
Państwowy Inspektorat Sanitarny w nowym Tomyślu Biblioteka ZSnr 2
Samorząd Uczniowski, Biblioteka ZSnr2
Biblioteka Zs nr 2
Lekarz ginekolog, pielęgniarka, kosmetyczka
Biblioteka
BibliotekaZsnr2
Magdalena Balcerek-Ratajczak z Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Nowym Tomyślu oraz z przedstawicielami Wojewódzkiego Centrum Onkologii w Poznaniu
Centrum Krwiodawstwa
p. Emilia Jarczyńska PCK w Nowym Tomyślu
Nauczyciele przedmiotów: biologia, chemia, wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie, edukacja dla bezpieczeństwa oraz wychowawcy klas
Nauczyciele wychowania fizycznego
Nauczyciele wychowania fizycznego
Pielęgniarka, Psycholog, Wychowawcy Nauczyciele w-f
Wszyscy nauczyciele, Psycholog
Nauczyciele biologii, chemii, fizyki, edukacji dla bezpieczeństwa, wychowania do życia w rodzinie, wychowania fizycznego, bibliotekarz, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zaproszeni specjaliści
Wychowawcy klas
Biblioteka, Psycholog, Państwowy Inspektorat Sanitarny
Biblioteka, Psycholog, Państwowy Inspektorat Sanitarny Biblioteka, Psycholog, Państwowy Inspektorat Sanitarny
Wychowawcy, Psycholog, zaproszeni specjaliści
Psycholog
Psycholog
Biblioteka
Biblioteka
Psycholog
Psycholog
Psycholog, wszyscy nauczyciele
Psycholog
Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, Biblioteka
Nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, Biblioteka
Zaproszeni specjaliści, Psycholog
Psycholog, zaproszeni specjaliści
Zaproszeni specjaliści
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły
Wszyscy nauczyciele
Przedstawiciele Powiatowej Komendy Policji w Nowym Tomyślu
Biblioteka, Samorząd Uczniowski
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy Psycholog
Wychowawcy Psycholog Samorząd Uczniowski
Wszyscy nauczyciele Psycholog
Wszyscy nauczyciele Psycholog
Nauczyciele przedmiotów
Psycholog
Wszyscy nauczyciele, Psycholog
Wszyscy nauczyciele, Psycholog
Wychowawcy
Wszyscy nauczyciele Psycholog
|
Kwiecień 2016
Grudzień 2015
1 grudzień 2015
Wrzesień 2015
11 luty 2016
8 marzec 2016
W ciągu roku szkolnego
7 kwiecień 2016
Cały rok szkolny
W ciągu roku szkolnego
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Czerwiec 2016
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
17 listopad 2015
15 kwiecień 2016
31 maj 2016
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Luty 2016
Kwiecień 2016 W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
Cały rok szkolny
W zależności od potrzeb
Cały rok szkolny
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
Wrzesień/ Październik 2015
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
W ciągu roku szkolnego
W zależności od potrzeb
W zależności od potrzeb
W zależności od potrzeb
W ciągu roku szkolnego
|
Patrycja Walenczak
Renata Knop