PROGRAM WYCHOWAWCZY – ZNOWELIZOWANY DNIA 1 WRZEŚNIA 2016:
PROGRAM ZOSTAŁ OPRACOWANY W OPARCIU O NASTĘPUJĄCE AKTY PRAWNE:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
- Europejska Konwencja Praw Człowieka
- Konwencja o Prawach Dziecka Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r.
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r Nr 256, poz.2572 ze zm.
- Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009r. Nr 56, poz.458)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.)
Rozporządzenie MEN z dn. 20 stycznia 2012r w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz.624 ze zm.)
- Rozporządzenie MEN z dn. 23 grudnia 2008 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009r Nr 4, poz.17)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz.U. 2012 nr 0 poz. 977)
- Rozporządzenie MEN z dn. 26 lutego 2002 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2002r Nr 51, poz. 458 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r., w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 843)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2013 r. poz. 532)
- Statut Zespołu Szkół nr 2 w Zbąszyniu.
I. WSTĘP
- Celem ogólnym wychowania jest „wszechstronny rozwój osobowy” ucznia. Należy postrzegać wychowanka w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków. Rozwój osobowy ucznia powinien przebiegać we wszystkich wymiarach, w szczególności zaś intelektualnym, psychicznym, estetycznym, moralnym i duchowym.
Działanie wychowawcze winno doprowadzić do dojrzałej osobowości ucznia (na różnych etapach rozwoju).
Program wychowawczy szkoły powinien pozostać w ścisłym związku z programami poszczególnych klas, łączyć je wspólnym, wypracowanym przez pedagogów celem, przewijać się przez wszystkie zajęcia lekcyjne, a także tematykę godzin wychowawczych, lekcje religii, wycieczki, koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne. Program wychowawczy szkoły powinien być realizowany w różnych formach: warsztatów, dyskusji, zajęć ponadprogramowych, samodzielnych zadań uczniów, a także zadań grupowych.
Szkolny program wychowawczy uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY OBEJMUJE
- Zadania wychowawcze będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela.
- Powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.
- Powinności wychowawców klas.
- Treści wychowawcze zawarte w Statucie Szkoły.
- Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami.
- Zasady współpracy wychowawczej z Samorządem Uczniowskim
Szkolny program nauczania oraz szkolny program wychowawczy powinny tworzyć spójną całość.
Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły jak i każdego nauczyciela.
ZADANIA WYCHOWANIA
Wszyscy nauczyciele tworzą zespół, który aktywnie uczestniczy w działalności szkolnej, prowadzi diagnozę problemów, tworzy programy profilaktyczne, pracuje nad planami i projektami wyznaczającymi pracę wychowawczą szkoły tworzy, plany naprawcze. Uzupełnieniem kompetencji osób tworzących zespół wychowawczy jest doskonalenie zawodowe na kursach, szkoleniach, studiach podyplomowych, przede wszystkim codzienna praca w szkole.
Zadaniem wychowania jest kształtowanie istotnych wartości ludzkiego życia. Aby cel ten osiągnąć program wychowawczy uwzględnia wiele aspektów, min.:
- odwołanie się do tradycji szkoły i wzorców wypracowanych przez lata istnienia placówki,
- uwzględnienie podstaw programowych kształcenia ogólnego
- uwzględnienie indywidualnych potrzeb każdego ucznia
- zwrócenie szczególnej uwagi na potrzeby szkoły, środowiska lokalnego, kształtowanie szacunku dla polskiej kultury, otwarcie na wartości kultury europejskiej,
- nawiązanie do chrześcijańskiego systemu wartości i uniwersalnych zasad etyki,
- połączenie treści wychowania i kształcenia,
WIZERUNEK ABSOLWENTA
Celem działań wychowawczych jest wychowanie absolwenta, który:
- rozumie doniosłość tradycji szkoły, oddaje cześć symbolom szkoły i państwa,
- umie samodzielnie i krytycznie myśleć,
- umie zachować się z godnością i honorem,
- ma swój świat wartości, umie odróżnić dobro od zła, potrafi oprzeć się presji rówieśników i negatywnym zachowaniom,
- potrafi zaprezentować i obronić swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne poglądy,
- umie rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
- planuje i organizuje swój rozwój intelektualny, duchowy i fizyczny, stale doskonali swoją osobowość,
- zna siebie, umie wyeksponować swoje mocne i dobre strony,
- jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasad dobrych obyczajów,
- pracuje sumienne, pogłębia swoją wiedzę i umiejętności w zawodzie przez siebie wybranym, jest zaradny i odpowiedzialny
- potrafi określić swoje cele i dąży do ich realizacji
- potrafi radzić sobie ze swoimi emocjami i rozwiązywać problemy,
- dostrzega potrzeby innych, umie nieść pomoc potrzebującym.
- potrafi korzystać z technologii multimedialnych,
- WIZJA SZKOŁY
- Patrzymy w przyszłość naszej szkoły z optymizmem i ufnością.
- Kształcimy z pasją.
- Dążymy do tego, aby nasza szkoła znalazła się wśród najlepszych szkół powiatu. Będzie to możliwe poprzez kompleksowe zarządzanie jakością placówki.
- Oczekujemy wzajemnie (wszyscy członkowie szkolnej wspólnoty: pracownicy, uczniowie i ich rodzice) zaangażowania w kształtowaniu przyjaznego wewnętrznego klimatu szkoły, oraz jej wizerunku w środowisku.
- Jesteśmy innowacyjni i otwarci na postęp, kompetentni i efektywni w pracy, niezawodni dla naszych uczniów i rodziców oraz rozpoznawalni i konkurencyjni na rynku edukacyjnym w powiecie i przyległych rejonach.
- Jakość pracy szkoły to główny cel i zadanie dla każdego z nas na każdym etapie, od diagnozy poprzez planowanie, działanie, monitorowanie i ewaluację.
- Nasze oczekiwania to: uczeń wyposażony w wiedzę i kompetencje, zadowoleni rodzice i usatysfakcjonowani nauczyciele.
- Szkoła zapewnia uczniom proces dydaktyczny w sposób najbardziej wydajny i efektywny. Wszyscy popieramy wszelkie działania wspomagające proces uczenia się oraz eliminujemy wszystko to, co w nauce przeszkadza. Od uczniów oczekujemy odpowiedzialności za ich naukę i zachowanie.
- Naszych uczniów kształcą oddani pracy oraz dobrze przygotowani nauczyciele, którzy są w stanie osiągać standardy edukacyjne na wysokim poziomie.
- Nasza szkoła to placówka ucząca się, którą tworzą uczniowie, ich rodzice i nauczyciele. Rozwija się, bada przyczyny i źródła niepowodzeń, określa własne problemy oraz szuka właściwych rozwiązań.
- Rozwój organizacyjny szkoły odbywa się poprzez wspólny wysiłek całej jej społeczności.
- KALENDARZ UROCZYSTOŚCI I IMPREZ SZKOLNYCH
- Rozpoczęcie roku szkolnego.
- Wyjazdy integracyjne klas pierwszych.
- Dzień Edukacji Narodowej.
- Szkolne spotkania wigilijne.
- Zabawa połowinkowa i studniówkowa.
- Dzień otwarty dla kandydatów do klas pierwszych.
- Pierwszy dzień wiosny.
- Rekolekcje
- Pielgrzymka do Częstochowy klas czwartych.
- Pożegnanie klas czwartych.
- Apele okolicznościowe.
- Zakończenie roku szkolnego.
II. CELE OGÓLNE
ZASADY WYCHOWANIA
Podstawową zasadą, na której oparto system wychowawczy jest akceptacja i szacunek wobec ucznia jako człowieka.
Wynikają z tego następujące wymogi:
- wymóg stosowania takich oddziaływań wychowawczych, które będą sprzyjać budowaniu osobowości ucznia w duchu respektu dla możliwie najwyższych standardów moralnych,
- wymóg unikania w procesie wychowawczym wszelkich rodzajów manipulacji wychowankiem zmierzających do przedmiotowego traktowania jego osoby, a także unikania wszelkich form przemocy i dyskryminacji
- wymóg unikania takich metod wychowawczych, które oparte są na zasadzie prostego warunkowania, a więc wyłącznie na wykorzystaniu prostej formuły nagród i kar,
- wymóg udzielania wychowankowi pomocy w dokonywaniu przez niego wyborów życiowych, przy uwzględnieniu właściwego jego wiekowi poziomu intelektualno – emocjonalnego,
- wymóg kształtowania profilu moralnego wychowanka w oparciu o powszechnie uznane w naszej kulturze zasady etyczne, takie jak: uczciwość, poszanowanie dla własnej i cudzej godności oraz dla dóbr materialnych,
- rozwijanie stosownie do możliwości wychowanka, postaw takich jak: obowiązkowość, prawdomówność, szczerość, niesienie pomocy potrzebującym, koleżeńskość i punktualność,
- wymóg ukazywania wychowankom pozytywnych wzorców osobowościowych, związanych z polską, ale także światową kulturą i tradycją.
Podstawowym założeniem systemu wychowawczego jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny wychowanka.
W związku z tym, w działaniu wychowawczym zmierzać należy do osiągnięcia następujących celów:
- do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, uwzględniającego jego predyspozycje psychiczne, fizyczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe,
- do ukształtowania jego postaw społecznych i obywatelskich w duchu poszanowania dla tradycji narodowych, państwowych i lokalnych.
Celem rozwoju intelektualnego jest:
- uczenie wychowanka wartości wynikających z poszukiwania prawdy w szerokim rozumieniu tego pojęcia,
- docenienie własnych walorów i uzdolnień (samoakceptacja),
- zauważenie własnych ograniczeń i słabości (samokrytycyzm),
- wyrobienie nawyku rozwijania zainteresowań, zamiłowań i upodobań,
- umiejętności przyswajania wiedzy i samodzielnego zdobywania informacji, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych i multimedialnych
- umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym,
- umiejętności publicznego wypowiadania się.
Celem rozwoju emocjonalno – moralnego jest: doskonalenie następujących cech i kategorii:
- umiejętności myślenia wartościującego,
- odpowiedzialności za własne słowa i czyny,
- umiejętności dokonywania samooceny, poczucia własnej wartości,
- rozwinięcie niezależności emocjonalnej i samodzielności adekwatnej do wieku
- umiejętności budowania własnej, indywidualnej tożsamości,
- tolerancji i szacunku dla wartościowych form odmienności i indywidualności,
- umiejętności stawiania sobie celów i realizowania ich,
- umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb oraz potrzeb innych ludzi,
- umiejętności rozpoznawania własnych uczuć i emocji oraz radzenia sobie z nimi, opanowywania ekspresji własnych uczuć i emocji oraz rozumnego dostosowywania się do otoczenia,
- kultury języka i zachowania,
- umiejętności realizowania samorozwoju duchowego na poziomie uwzględniającym możliwości wychowanka,
- oddzielania własnych sądów od uczuć i emocji,
- umiejętności utrzymywania wartościowych, przyjaznych i głębokich kontaktów z innymi ludźmi,
- kształtowania własnej wrażliwości uczuciowej i moralnej oraz wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka,
- rozwijanie umiejętności interpersonalnych niezbędnych do tworzenia satysfakcjonujących relacji z ludźmi oraz realizacji celów życiowych.
Celem rozwoju duchowego jest:
- poznawanie dorobku kultury narodowej i światowej w sferze sztuki, nauki, filozofii, etyki, religii itd.,
- kształtowanie postawy twórczej we wszystkich sferach życia,
- kształtowanie umiejętności myślenia refleksyjnego,
- kształtowanie poczucia i smaku estetycznego,
- kształtowanie osobowości wychowanków w duchu umiejętności wykraczania poza egoistyczne oraz praktyczne i doraźne cele życiowe.
Celem kształtowania postaw obywatelsko – patriotycznych jest:
- przygotowanie wychowanków do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu demokratycznego społeczeństwa,
- kształtowanie postaw patriotycznych oraz szacunku dla tradycji narodu, państwa, środowiska lokalnego i szkoły,
- wpajanie szacunku i hołdu dla bohaterów narodowych,
- kultywowanie pamięci o ludziach zasłużonych dla szkoły i otaczającego ją środowiska,
- kształtowanie myślenia refleksyjnego o tradycji oraz historii kraju, rodzinnej miejscowości i szkoły,
- kształtowanie szacunku dla hymnu państwowego, godła oraz głównych świąt narodowo-państwowych (np. 3 Maja, 11 listopada),
- poznawanie historii i tradycji rodzinnego miasta i gminy (legendy, dzieje, ludzie zasłużeni dla rozwoju miasta i gminy we wszystkich dziedzinach),
- kształtowanie postawy zaangażowania w życie społeczne, m.in. poprzez uczestnictwo w akcjach charytatywnych.
- Kształtowanie szacunku dla sztandaru szkoły
Celem rozwoju fizyczno – zdrowotnego jest:
- kształtowanie postawy dbałości o własne zdrowie i innych
- wyrabianie nawyków higienicznych, zasad zdrowego stylu życia, wolnego od substancji psychoaktywnych oraz wszelkich uzależnień,
- kształtowanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportowych.
Celem wychowania ekologicznego jest:
- uświadomienie wychowankom sensu i wagi szacunku dla środowiska naturalnego człowieka oraz wszelkich form otaczającej nas przyrody,
- rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego,
- uświadomienie wychowankom przyczyn, mechanizmów i skutków powstania niepożądanych i szkodliwych zmian w środowisku naturalnym,
- wytwarzanie w wychowankach nawyków aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ekologicznej odnowy zniszczonego lub zanieczyszczonego środowiska naturalnego.
Cele w zakresie wychowania medialnego i czytelniczego:
- uczenie wychowanków samodzielnego poszukiwania potrzebnych im informacji i materiałów,
- wytwarzanie w nich nawyku korzystania z szerokiej oferty medialnej,
- uczenie ich krytycznego i selektywnego korzystania z różnych form medialnych,
- kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w dobie globalizacji przekazu oraz kultury masowej,
- wyrabianie w uczniach nawyku sięgania po książkę jako unikalną formę kontaktu z dorobkiem kultury, myśli i słowa, co jest szczególnie ważne w dobie ekspansji mediów elektronicznych.
Celem wychowania do życia w rodzinie jest:
- integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny,
- rozwijanie umiejętności i kształtowanie podstaw niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w rodzinie
- wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną opartych na miłości i wzajemnym poszanowaniu,
- wsparcie uczniów w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania i rozumienia jego przejawów fizycznych i psychicznych,
- współpraca z rodzicami w zakresie wspierania młodzieży w rozwiązywaniu trudności okresu dojrzewania.
III. PRIORYTETY W PRACY WYCHOWAWCZEJ ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2
Wszystkie cele i zadania wychowawcze opisane w poprzednich
rozdziałach znajdują swoje odzwierciedlenie w programach
wychowawczych poszczególnych klas. Priorytety pracy wychowawczej
określono na podstawie diagnozy sytuacji wychowawczej uczniów.
Szczególny nacisk kładziemy na następujące zagadnienia:
- ZAPEWNIENIE UCZNIOM BEZPIECZEŃSTWA – poczucie bezpieczeństwa
to jedna z podstawowych potrzeb człowieka, dlatego zapewnienie
jej uczniom podczas ich pobytu w szkole wydaje się elementarnym
zadaniem szkoły. Zamierzamy osiągnąć ten cel poprzez:
- Systematyczne diagnozowanie zjawiska agresji i przemocy oraz
innych zjawisk patologicznych – dysfunkcyjnych.
- Udzielanie pomocy ofiarom przemocy oraz oddziaływanie na
sprawców przemocy.
- Podnoszenie wrażliwości i odpowiedzialności wszystkich
podmiotów szkolnych w odniesieniu do wszelkich przejawów
agresji i przemocy.
- Poprawę skuteczności działalności wychowawczej i
profilaktycznej szkoły.
- Podniesienie kompetencji pracowników szkoły w zakresie
zapobiegania i interweniowania w sytuacjach zagrożenia.
- Wprowadzenie narzędzi i metod ochrony bezpieczeństwa
uczniów w szkole.
- REALIZACJA OBOWIĄZKU SZKOLNEGO – diagnoza opracowana na
podstawie raportu dotyczącego jakości pracy szkoły wykazała, że
wagarowanie jest jednym z głównych przejawów niedostosowania
społecznego uczniów szkoły. Celem programu wychowawczego jest
zapobieganie temu niedostosowaniu, dbanie o wysoką frekwencję
uczniów. Oprócz działań podejmowanych przez wszystkich
nauczycieli na lekcjach, a zwłaszcza przez wychowawców, w szkole
zorganizowano szkolny konkurs pod hasłem „Klasa bez wagarów”. Ścisła kontrola obecności uczniów na praktykach ( identyfikatory, czytnik ), monitoring (rejestracja zdarzeń).
- PROMOWANIE UCZNIÓW SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYCH – praca z
uczniem zdolnym oraz promowanie osiągnięć uczniów, stwarzanie im
możliwości wszechstronnego rozwoju to ważne zadanie
wychowawcze. Uczniowie rozwijający swoje zainteresowania i
odnoszący sukcesy stanowię wzór dla pozostałej młodzieży.
Propagowanie osiągnięć szkoły buduje jej pozytywny wizerunek w
środowisku. Stwarzamy uczniom możliwość brania udziału w licznych
konkursach z różnych dziedzin, do których przygotowują się podczas
zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań. Specyfiką szkoły są
wystawy prac wykonanych przez uczniów np. na zajęciach koła mody lub udział uczniów w pokazach mody.
- Pomoc uczniom z trudnościami w nauce – stwarzamy uczniom, którzy mają trudności w nauce możliwość uzupełnienia i wyrównania braków edukacyjnych poprzez uczestniczenie w zajęciach dodatkowych organizowanych na terenie szkoły.
W pracy dydaktycznej różnicujemy poziom wymagań edukacyjnych oraz uwzględniamy zalecenia wynikające z opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz poradni specjalistycznych.
- Zespołowe planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla młodzieży przez wychowawcę, nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem oraz psychologiem, potwierdzone stosowną dokumentacją.
- PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO UDZIAŁU W ŻYCIU SPOŁECZNYM –
uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej to ludzie wchodzący w dorosłe
życie, którzy podczas trwania nauki, na tym etapie kształcenia,
uzyskują pełnoletniość. We współczesnym świecie trudno dobrze
funkcjonować bez umiejętności skutecznego komunikowania się z
innymi, zatem w działaniach wychowawczych, kładziemy nacisk na
kształtowanie umiejętności prawidłowej komunikacji, korzystania z różnych źródeł informacji, swobodnego poruszania się w świecie technologii informacyjnych.
- WSPIERANIE UCZNIÓW DO WEJŚCIA NA RYNEK PRACY ORAZ W DALSZYM ROZWOJU EDUKACYJNO – ZAWODOWYM. Jednym z najważniejszych celów szkoły ponadgimnazjalnej jest przygotowanie młodego człowieka do odnalezienia się na współczesnym rynku pracy, zgodnie ze swoimi kwalifikacjami i aspiracjami zawodowymi. Priorytet ten realizowany jest przez wszystkich nauczycieli, wychowawców, psychologa poprzez aktywne działania informacyjne, edukacyjne i wspierające z zakresu doradztwa zawodowego. Działania te realizowane są w formie między innymi: udzielania uczniom informacji na temat współczesnego rynku pracy, możliwości zatrudnienia, aktywnych metod poszukiwania pracy oraz wskazywanie instytucji wspierających młodzież w wyborze dalszej ścieżki edukacyjno – zawodowej. Ponadto realizowane są zajęcia mające na celu rozpoznawanie własnych mocnych stron i zdolności, rozwijające umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych oraz umiejętności społeczne, niezbędne podczas procesu poszukiwania pracy i jej utrzymania. Nauczyciele wspierają uczniów w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej, zapoznając z ofertą studiów oraz rozbudzając aspiracje do dalszej nauki. Doradztwo zawodowe w szkole odbywa się również poprzez współpracę z lokalnymi rzemieślnikami, zakładami pracy, firmami, w których uczniowie realizują praktyki zawodowe lub uczą się wybranego zawodu. Młodzież bierze udział w Targach Pracy w Poznaniu, Targach Edukacyjnych, konferencjach specjalistycznych organizowanych przez uczelnie, firmy i instytucje.
- INTEGRACJA – zintegrowanie społeczności szkolnej stanowi podstawę
pracy placówki, na której można budować przyszłe plany rozwoju i
pracy szkoły. Proces integracyjny trwa w trakcie całego pobytu
młodzieży w szkole i przyjmuje różne formy. Najczęściej są to warsztaty
integracyjne, które proponujemy klasom pierwszym, wycieczki,
imprezy klasowe, wyjścia do kina i teatru. Celem tych zajęć jest
pomoc w zaadaptowaniu się w nowych warunkach, ale także
możliwość zobaczenia siebie na tle innych osób, uzmysłowienie
młodzieży jaki ogromny wpływ ma na własne życie i na realizację
wyznaczanych sobie celów.
- EDUKACJA EUROPEJSKA- edukacja europejska nie może ograniczyć
się do nauczania historii Europy i przybliżania nazewnictwa oraz form
działania instytucji Unii Europejskiej. Najistotniejszą sprawą jest kształtowanie u
uczniów świadomości i osobowości europejskiej, co jest zadaniem
wszystkich wychowawców klas oraz nauczycieli realizujących ścieżkę
edukacyjną Edukacja europejska.
Udział w projektach wymiany młodzieży, praca metodą projektów edukacyjnych. Prowadzenie szkoleń dla młodzieży z PiSOP.
- EDUKACJA PROZDROWOTNA- jest równie ważna jak pozostałe
dyscypliny wychowania i nauczania.
jej cele to:
- Pogłębianie wiedzy o zdrowiu i czynnikach je warunkujących
- Uświadomienie korzyści dla zdrowia wynikających ze zwiększenia
aktywności, sprawności i wydolności.
- Nabywanie umiejętności właściwego reagowania na
niebezpieczeństwa zagrażające zdrowiu i życiu.
- Pogłębienie i uaktualnienie wiedzy o zasadach racjonalnego
żywienia oraz uświadomienie związku między sposobem żywienia a
IV. METODY I FORMY PRACY WYCHOWAWCZEJ
- Godziny wychowawcze.
- Realizacja celów wychowawczych na lekcjach poszczególnych przedmiotów.
- Uroczystości szkolne i klasowe
- Kontakty z rodzicami.
- Współpraca z psychologiem
- Współpraca z Komendą Policji
- Współpraca z Urzędem Miasta
- Pomoc w działaniu Samorządu Uczniowskiego oraz innych organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły.
- Wykorzystanie wytworów pracy uczniów: konkursy, gazetki, wystawki.
- Wycieczki klasowe z wychowawcą.
- Wycieczki przedmiotowo – dydaktyczne.
- Rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez:
-koła zainteresowań,
-zajęcia sportowe.
- Podtrzymywanie i rozwijanie tradycji szkoły:
-opieka nad miejscami pamięci narodowej,
-uroczyste akademie związane z obchodami rocznic i świąt państwowych,
-akcja „Sprzątanie świata”.
- Uczniowie nauczycielom: Dzień Edukacji Narodowej.
- Realizacja programu edukacji prozdrowotnej (spotkanie z przedstawicielem służby zdrowia).
- Spotkania z ciekawymi ludźmi.
- Prowadzenie Kroniki Szkoły i strony internetowej szkoły.
- działalność biblioteki szkolnej,
- działalność zespołów wychowawczych i przedmiotowych
- współpraca i wymiana międzynarodowa
- współpraca zakładami pracy, rzemieślniczymi, w których uczniowie odbywają praktykę,
- udział i współudział w akcjach charytatywnych i kulturowych na rzecz środowiska lokalnego, ( PCK, Góra Grosza )
- wdrażanie programów profilaktycznych,
- działalność zespołów wyrównawczych,
- pomoc uczniom z trudnościami, zdolnym,
- pomoc materialną i medyczną,
- działalność centrum multimedialnego,
- udział w programach samorządowych, rządowych na rzecz rozwoju edukacji
- Prowadzenie sklepiku szkolnego
- Działalność Szkolnego Klubu Wolontariusza
V. ZADANIA PRACOWNIKÓW SZKOŁY ORAZ RODZICÓW W PROCESIE WYCHOWAWCZYM
1. Zadania wychowawcy
- W oparciu o „Program wychowawczy” opracowuje klasowy plan wychowawczy (w porozumieniu z uczniami i rodzicami).
- Podejmuje systematyczne wysiłki zmierzające do wytworzenia prawidłowej atmosfery wspólnoty klasowej.
- Uczestniczy we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy np.: uroczystości szkolne, wycieczki klasowe.
- Czuwa nad postępami w nauce i frekwencją ucznia, jest w stałym kontakcie z rodzicami, zna sytuację pozaszkolną ucznia.
- Rozpoznaje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia
- Udziela uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w trakcie pracy bieżącej oraz w ramach różnych form pomocy
- Współpracuje z innymi nauczycielami, psychologiem oraz Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w celu rozwiązywania problemów wychowawczych.
- Planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Prowadzi dokumentację pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust.2 pkt 5 ustawy: indywidualny program pracy z uczniem lub wychowankiem, a w przypadku zajęć grupowych program pracy grupy
- Organizuje klasowe zebrania rodziców.
- Zapoznaje wychowanków z prawami i obowiązkami ucznia.
- Organizuje pomoc koleżeńską.
- Wspiera wychowanków w promowaniu klasy w szkole i środowisku.
- Dba o salę przydzieloną klasie;
- Uczy poszanowania dla mienia społecznego i cudzej pracy.
- Prowadzi systematycznie i prawidłowo dokumentację klasową ( dziennik lekcyjny)
2. Zadania nauczycieli
- Wszyscy nauczyciele przygotowują rozkłady materiału (plany wynikowe) z zakresu nauczanego przedmiotu w oparciu o podstawę programową, ze szczególnym uwzględnieniem klas pierwszych, które obowiązuje nowa podstawa programowa
- Wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swojego przedmiotu elementy „ Szkolnego Programu Wychowawczego”.
- Rzetelnie odnotowuje w dzienniku obecności ucznia na lekcjach.
- Nauczyciel danego przedmiotu prowadzi indywidualne rozmowy z rodzicami.
- Każdy nauczyciel kieruje się dobrem ucznia i jest do jego dyspozycji, aby prowadzić z nim rozmowy indywidualne.
- Rozpoznaje odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia
- Udziela uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w trakcie pracy bieżącej oraz w ramach różnych form pomocy
- Prowadzi dokumentację pomocy psychologiczno – pedagogicznej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust.2 pkt 5 ustawy: indywidualny program pracy z uczniem lub wychowankiem, a w przypadku zajęć grupowych program pracy grupy
- Dba o wszechstronny rozwój ucznia (praca z uczniem zdolnym w kółkach zainteresowań i praca wyrównawcza).
- Obowiązkiem każdego nauczyciela jest każdorazowe reagowanie na dostrzeżone dobro i zło.
- Zadaniem każdego nauczyciela jest zwrócenie uwagi na kulturalne zachowanie uczniów na przerwach i właściwy sposób ich spędzania.
- Nauczyciele współpracują ze sobą w zakresie wymiany informacji o uczniach i rozwiązywania problemów ucznia
3. ZADANIA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Zadania rodziców
- Rodzice uczestniczą w życiu szkoły, współpracują z wychowawcą, nauczycielami, Radą Rodziców, dyrekcją.
- Świadomie współpracują ze szkołą, zgodnie z jej założeniami wychowawczymi.
- Rodzice mają obowiązek uczestniczyć w zebraniach klasowych i szkolnych, prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
- Zobowiązuje się rodziców do zawiadamiania wychowawcy o nieobecności ucznia w szkole.
- Rodzic utrzymuje stały kontakt z wychowawcą (problemy dydaktyczne, wychowawcze, społeczne).
- Rodzice powinni dbać o odpowiedni strój , wygląd i podstawowe potrzeby dziecka.
- Propozycje współpracy rodziców ze szkołą, to udział w:
– wycieczkach, imprezach kulturalnych, itp.,
– współorganizacja imprez klasowych i szkolnych np. połowinki, studniówka
- Zadania pracowników niepedagogicznych szkoły
- Obowiązkiem pracownika szkoły jest godne zachowanie, będące przykładem dla młodzieży.
- Dbałość o bezpieczeństwo uczniów.
- Wymaganie poszanowania dla siebie i swojej pracy.
- Poszanowanie godności osobistej ucznia.
- Obowiązkiem pracownika szkoły jest każdorazowe reagowanie na niewłaściwe zachowanie uczniów i poinformowanie o tym wychowawcy, psychologa lub innego nauczyciela
- Współorganizacja uroczystości szkolnych – wspieranie nauczycieli w przygotowaniach
- Zadania wychowawcze samorządu uczniowskiego
- Kształtowanie właściwych postaw społecznych i obywatelskich.
- Praktyczna nauka demokracji.
- Przyjmowanie współodpowiedzialności za organizowanie życia kulturalnego w szkole.
- Rozwijanie aktywnego współdziałania uczniów.
- Propagowanie bezinteresownej pomocy w tym również pomocy koleżeńskiej dla uczniów z problemami w nauce.
- Organizowanie działań charytatywnych dla osób potrzebujących.
- Współpraca z kołem dziennikarskim – propagowanie wiedzy dotyczącej praw człowieka, redagowanie stałej rubryki SU na stronie internetowej szkoły
- Współpraca SU z szkolnym radiowęzłem i PCK
- Właściwe reagowanie na wszelkie przejawy agresji i przemocy.
- Właściwe reagowanie na przejawy niedostosowania społecznego.
- Aktywne włączanie się w organizację działalności prozdrowotnej.
- Systematyczna współpraca w ramach działań szkoły dotyczących ochrony środowiska naturalnego.
- Propagowanie postaw patriotyzmu lokalnego, poszanowania do swojej małej ojczyzny. Pomoc w upiększaniu terenu wokół szkoły.
- Współpraca z Radą Rodziców przy organizacji wspólnych uroczystości.
- Współpraca z Radą Pedagogiczną dotycząca spraw wychowawczo-opiekuńczych i organizacyjnych.
- Rozwijanie umiejętności komunikacji, prezentacji pracy zespołu, autoprezentacji.
- ZADANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
- kwestionowanie niewłaściwych decyzji prawnych dotyczących ucznia,
- gromadzenie dokumentacji o przypadkach łamania jego praw,
- uświadomienie poszanowania praw i godności innych uczniów oraz pracowników szkoły,
- stanie na straży praw ucznia określonych w Statucie Szkoły, WSO, Konwencji o prawach dziecka,
- wspieranie rozwoju samorządności uczniowskiej i demokratyzacji życia szkolnego,
- wspieranie działań Samorządu Uczniowskiego,
- upowszechnianie wiedzy na temat instytucji zajmujących się ochroną prawną,
- znajomość aktów prawnych dotyczących społeczności uczniowskiej
- przyjmowanie skarg i wniosków uczniów na temat naruszeń ich praw
- informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia
- kontrolowanie realizacji rozwiązania spraw spornych,
- Współpraca z rodzicami:
- w ciągu jednego roku szkolnego szkoła organizuje, co najmniej cztery spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji na tematy wychowawcze i edukacyjne,
- dla rodziców rozpoczynających cykl kształcenia szkoła organizuje spotkanie w celu zaznajomienia rodziców z podstawowymi zasadami obowiązującymi w szkole, a przede wszystkim:
- Edukacyjno-wychowawczymi zadaniami i wymaganiami szkoły,
- Zasadami oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów,
- szkoła zapewnia każdemu rodzicowi możliwość uzyskania:
- informacji na temat zachowania i postępów lub trudności w nauce dziecka,
- informacji i porad w sprawach wychowania, profilaktyki i dalszego kształcenia dziecka,
- wychowawca klasy i inni nauczyciele utrzymują kontakty z rodzicami przez:
- rozmowy w czasie zebrań, spotkań,
- indywidualne rozmowy w szkole,
- indywidualne rozmowy na zaproszenie wystosowane przez szkołę,
- rozmowy telefoniczne i korespondencję,
- w niecierpiących zwłoki sprawach edukacyjno-wychowawczych szkoła podejmuje działania w celu skontaktowania się z rodzicami.
- szkoła zapewnia rodzicom współpracę z psychologiem szkolnym
- PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
- Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- pomocy ze strony Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- nietykalności osobistej,
- swobody zachowania swoich myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra i godności innych osób,
- do wypowiadania własnych poglądów podczas omawiania na lekcji różnorodnych zagadnień i uzyskania wyjaśnień w związku z omawianym tematem,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów oraz reprezentowania szkoły w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, turniejach i zawodach sportowych,
- uzyskania od nauczyciela informacji na temat zakresu materiału nauczania, wymagań edukacyjnych oraz metod i technik nauczania,
- sprawiedliwego i jawnego oceniania zgodnego z wewnątrzszkolnym systemem oceniania,
- pomocy w przypadkach trudności w nauce ze strony nauczyciela i wychowawcy,
- korzystania z różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- do udziału w wycieczkach organizowanych przez szkołę,
- korzystania z pomocy materialnej w miarę posiadanych przez szkołę środków i zgodnie z obowiązującymi regulaminami i przepisami przyznawania stypendiów,
- wypoczynku w przerwach międzylekcyjnych,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki, urządzeń sportowych Orlika podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych, zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów.
- Uczeń ma obowiązek:
- godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią,
- szanowanie symboli szkoły (sztandar),
- przebywanie na terenie szkoły , na apelach i uroczystościach szkolnych we właściwym stroju (czysty, schludny, niewyzywający),
- systematycznego przygotowania się do zajęć lekcyjnych i uczestnictwa w nich,
- rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności,
- bezwzględnego podporządkowania się zaleceniom dyrekcji, nauczycieli,
- okazywanie szacunku dorosłym: nauczycielom, pracownikom szkoły, kolegom oraz osobom dorosłym odwiedzającym szkołę poprzez społecznie akceptowane formy,
- przeciwstawianie się przejawom wulgaryzmu i agresji(fizycznej i psychicznej),
- szanowanie godności osobistej, poglądów i przekonań innych ludzi,
- nieuleganie nałogom: nie pali, nie pije, nie zażywa narkotyków oraz innych środków odurzających,
- troszczenia się o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd oraz naprawiania wyrządzanych szkód materialnych,
- punktualnego przybywania na lekcje i inne zajęcia oraz korzystania z szatni szkolnej,
- nie opuszczania terenu szkoły bez zezwolenia.
- dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów,
- usprawiedliwiania każdorazowo nieobecności w szkole ( w ciągu 2 tygodni od pierwszego dnia pojawienia się w szkole, rodzaj usprawiedliwienia: pisemnie od rodziców, lekarskie, telefoniczne od rodziców, po osobistym kontakcie rodzica ze szkołą, majstra w porozumieniu z rodzicem)
- nie używania telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych na lekcji.
VII. SPOSOBY ODDZIAŁYWANIA W RÓŻNYCH SYTUACJACH WYCHOWAWCZYCH
- System nagradzania i wyróżniania
Uczniowie, którzy wyróżniają się w nauce i pracy społecznej oraz ci, którzy reprezentują szkołę w zawodach sportowych, turniejach indywidualnych i zespołowych, konkursach i olimpiadach przedmiotowych, biorą udział w konkursach i olimpiadach szkolnych i międzyszkolnych, imprezach okolicznościowych, współuczestniczą w organizacji imprez szkolnych, pełnią funkcje w szkole, charakteryzują się wzorową postawą osobistą, ujawniającą poszanowanie wartości humanistycznych, ujawniają wybitne osiągnięcia w zakresie rozwoju pasji i zainteresowań, udzielają się społecznie
mogą być nagradzani:
- wpisem dodatkowych punktów z zachowania według obowiązującego w szkole punktowego systemu oceniania zachowania,
- wyróżnieniem na forum klasy: wpis pozytywnej uwagi, pochwała ustna wychowawcy,
- wyróżnieniem na forum szkoły przez dyrektora: pochwała ustna
- nagrodą książkową, dyplomem, finansową
- świadectwem z wyróżnieniem,
- przyznaniem nagrody Dyrektora Szkoły
- listem pochwalnym dla rodziców.
- przydzieleniem zaszczytnej funkcji członka Pocztu Sztandarowego Szkoły
- wpisem do Złotej Księgi Absolwentów lub Księgi Absolwentów wyróżniających się i zasłużonych na rzecz szkoły
Złota Księga Absolwentów wyróżniających się i zasłużonych na rzecz szkoły
ma formę kroniki. Wpisem są nagradzani uczniowie, którzy uzyskali najwyższą średnią ocen w klasie lub osiągnęli wybitne wyniki w konkursach sportowych, przedmiotowych, szkolnych, powiatowych i innych, angażowali się w życie szkoły, miasta i środowiska lokalnego.
O wpisie decyduje Rada Pedagogiczna- kandydata wskazuje wychowawca po wcześniejszej konsultacji z innymi nauczycielami.
Wpis jest wyróżnieniem na forum szkoły i może zastąpić dyplom.
Szczególnie wyróżniający się uczniowie otrzymują również nagrody, wyróżnienia i stypendia przyznawane przez władze oświatowe i samorządowe oraz fundacje według odrębnych przepisów.
Złota Księga Absolwentów ma formę kroniki oraz multimedialną na stronie internetowej szkoły.
Wpisem są nagradzani wyłącznie absolwenci, którzy wyróżniają się w sposób szczególny spośród reszty absolwentów kończących edukację w szkole. Tzn. przez wszystkie lata nauki zdobywali pochwały, wyróżniali się kulturą osobistą i swoim zaangażowaniem w życie szkoły oraz spełniają większość spośród wymienionych warunków:
- stypendyści Prezesa Rady Ministrów,
- uzyskali świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem,
- laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych lub wieloetapowych konkursów przedmiotowych na szczeblu ogólnopolskim, wojewódzkim lub powiatowym
- zdobywcy I, II i III miejsca w zawodach, turniejach sportowych na szczeblu ogólnopolskim, wojewódzkim lub powiatowym
- absolwenci, którzy otrzymali najwyższy wynik z egzaminu zawodowego.
- odznaczają się wysoką kulturą osobistą, wrażliwością na krzywdę, chęcią niesienia pomocy innym.
- wyróżniają się aktywnością w życiu społecznym klasy, szkoły lub środowiska np. praca w organizacjach pozaszkolnych
- systematycznie uczestniczą w konkursach i projektach szkolnych
- wyróżniają się bardzo dobrą frekwencją na zajęciach szkolnych
- z wnioskiem o wpisanie do Złotej Księgi Absolwentów mogą wystąpić:
– dyrektor
– wychowawca klasy,
– Samorząd Uczniowski.
- System wyciągania konsekwencji i kar
Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności:
- zaniedbywanie się w nauce i nieobecności na zajęciach lekcyjnych,
- nie wywiązywanie się z powierzonych obowiązków,
- niszczenie mienia szkoły i wandalizm, kradzież, chuligaństwo, wulgarne słownictwo, wymuszenia
- wszelkie formy przemocy lub agresji fizycznej i werbalnej
- oszustwo, fałszowanie podpisów, dopisywanie ocen,
- opuszczanie zajęć: wagary, nieobecności nieusprawiedliwione,
- uleganie nałogom,
- rozprowadzanie narkotyków i innych środków odurzających,
- agresja wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- używanie telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na zajęciach lekcyjnych.
- popełnienie plagiatu
- naruszenie sfery wolności innych osób a w szczególności publikowanie negatywnych treści lub wizerunku osoby w Internecie i innych środkach medialnych, bez jej zgody
Ucznia można ukarać poprzez:
- nagany, upomnienia udzielane przez wychowawcę, dyrektora,
- zakazu udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
- obniżeniem oceny z zachowania,
- zawieszenie w prawie pełnienia funkcji i reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- przeniesienie do równoległej klasy
- zawieszenie w prawach ucznia lub skreślenie z listy uczniów.
- w sytuacjach negatywnych wymagających interwencji nauczyciela uczeń ponosi kary, które zawarte są w Statucie Szkoły.
Szkoła ma obowiązek informowania ustnie lub pisemnie rodziców o udzielonej wobec ucznia karze.
VIII. EWALUACJA
Program wychowawczy nie jest dokumentem zamkniętym. Ma – w założeniach twórców – ulegać zmianom wraz ze zmieniająca się rzeczywistością. Analiza jego skuteczności będzie podlegać na bieżącym monitorowaniu i cyklicznej ewaluacji.
Przez monitorowanie rozumiemy systematyczna i rozciągniętą w czasie obserwację sposobów realizacji przyjętych w Programie celów i zadań wychowawczych. Ewaluacja jest natomiast pogłębioną analizą i interpretacją zebranych danych oraz oceną wartości Programu. Pozwoli podjąć decyzję, czy ma być dalej realizowany, a jeżeli tak, to czy należy go zmodyfikować.
Ewaluacja Programu wychowawczego jest analizą i oceną:
-
wszelkich efektów jego wdrożenia
2. szeroko pojętych warunków (środowiskowych, organizacyjnych,, materialnych), w jakich jest realizowany
3. stopnia jego realizacji w stosunku do założonych celów
Zespół Wychowawczy przeprowadza badania ewaluacyjne według przyjętego harmonogramu i z zastosowaniem wcześniej opracowanych kryteriów i narzędzi, gwarantujących miarodajność i wiarygodność wyników.
Kryteria ewaluacji Programu wychowawczego (kryterium – pytania kluczowe):
-
Celowość
Czy cele wychowania zostały dobrane trafnie z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych ucznia szkoły ponadgimnazjalnej ? 2. Komunikatywność
Czy program ma przejrzystą strukturę ?
Czy w sposób zrozumiały dla uczniów i rodziców formułuje cele, zadania i formy wychowania szkolnego ?
3.Realność
Czy jest możliwy do realizacji w naszych warunkach ?
Czy spełnia oczekiwania środowiska lokalnego wobec szkoły ?
4.Aktywizacja
Czy program pobudza do działania wszystkich członków społeczności szkolnej ?
W jakim stopniu umożliwia rodzicom/opiekunom włączanie się w jego realizację ? 5. Jawność
Czy rodzice oraz uczniowie znają zawarte w Programie cele i świadomie uczestniczą w ich realizacji ?
Czy w szkole istnieje tzw. program ukryty ?
6. Efektywność
Czy da się zaobserwować pozytywne efekty oddziaływań Programu ?
7.Spójność
Czy cele i zadania Programu wychowawczego są spójne z celami i zadaniami wyznaczonymi przez Podstawę programową kształcenia ogólnego i Statut ZS nr 2 w Zbąszyniu ?
Czy zapisany w Statucie system kar i nagród pozwala realizować istotne cele wychowawcze ?
Czy wszystkie dokumenty szkolne (Statut, WSO, Szkolny Program profilaktyki) współbrzmią w założeniach i klimacie z przyjętą w Programie wychowawczym koncepcją wychowania ?
Czy nauczycielskie programy pracy wychowawczej korelują z
Programem wychowawczym ?
Narzędzia ewaluacji Programu wychowawczego:
– analiza dokumentacji szkolnej i klasowej,
– obserwacja uczniów,
– kwestionariusze ankiet i wywiadów,
– arkusze obserwacyjne, sondaż,
Wyniki ewaluacji są jawne, prezentowane są w postaci raportu. Z jego skróconą wersją dyrektor zapoznaje Radę Pedagogiczną, Rade Rodziców i przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Program Wychowawczy jest częścią Planu Pracy Szkoły
2. Z treścią Programu Wychowawczego szkoły zapoznają uczniów i ich rodziców wychowawcy klas
3. Program Wychowawczy wchodzi w życie szkoły po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego
4. Zmian w Programie Wychowawczym dokonuje Rada Pedagogiczna przy aprobacie Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego
5. Zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym i Statutem Szkoły.
Pozytywna opinia Rady Rodziców –
Pozytywna opinia Samorządu Uczniowskiego –
Program opracował Zespół Wychowawczy:
- Knop, M. Szulc, P. Walenczak