HARMONOGRAM DZIAŁAŃ na rok szkolny 2024/2025
Działania wychowawcze i profilaktyczne skierowane do uczniów – do wyboru przez wychowawcę według potrzeb i specyfiki klasy:
SFERA | Zadania | Forma realizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin |
SFERA PSYCHICZNA (intelektualna, emocjonalna) |
||||
|
Rozpoznanie możliwości, zdolności i zainteresowań uczniów. | Przeprowadzanie w klasach 1 diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy | nauczyciele,
wychowawcy |
Na początku roku, na bieżąco |
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów. |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,
kół zainteresowań, projektów edukacyjnych; warsztatów, konkursów, wyjść do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta, przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły
Szkoleniowe rady pedagogiczne |
nauczyciele, wychowawcy
dyrektor |
zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby,
zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości i planem pracy szkoły
według planu pracy szkoły |
|
Pogłębianie samoświadomości uczniów (swoich mocnych i słabych stron), rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień i predyspozycji. | Zajęcia z orientacji zawodowej dla uczniów – spotkania z przedstawicielami uczelni wyższych oraz innych instytucji
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce, kwestionariusze służące samopoznaniu |
wychowawcy, pedagog, psycholog,
doradca zawodowy, zaproszeni goście
wychowawcy, psycholog, pedagog, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej |
zgodnie z potrzebami, według harmonogramu ustalonego z wyższymi uczelniami
zgodnie z zapotrzebowaniem |
|
Kształtowanie postawy twórczej, rozwijanie samodzielności i innowacyjności. | Szkolone konkursy,
udział w projektach, wycieczki, szkolna twórczość artystyczna |
wychowawcy, organizatorzy przeglądów i konkursów | według kalendarza uroczystości szkolnych oraz planu pracy szkoły | |
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania własnych sądów | Debaty na temat wartości, norm i zasad | Wychowawcy, nauczyciele | Zgodnie z zapotrzebowaniem | |
Rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów –
kompetencje matematyczne (zakres: myślenie logiczne). |
Wykorzystanie podczas lekcji przedmiotowych form i metod pracy służących rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia | nauczyciele | na bieżąco | |
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów maturalnych i egzaminów zawodowych | Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce, „szkolne konkursy” na najwyższą średnią i najlepszą frekwencję
Wyróżnienie uczniów na forum klasy, szkoły, stypendia, list gratulacyjny dla rodziców, nagroda dla Absolwenta Roku, nagrody i dyplomy dla laureatów konkursów, zawodów sportowych, nagrody i dyplomy dla uczniów wyróżniających się w nauce oraz działalności na rzecz klasy i szkoły |
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele | zgodnie z planem pracy wychowawczej
zakończenie roku szkolnego 2024/2025 |
|
Podnoszenie umiejętności skutecznego uczenia się i motywacji do działania.
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy. |
Warsztaty ze szczególnym uwzględnieniem klas I
Zajęcia z wychowawcą o tej tematyce, sposoby zarządzania czasem własnym ucznia |
wychowawcy
pedagog, psycholog,
|
zgodnie z planem pracy wychowawczej
|
|
Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wyrażania własnych emocji i uczuć. | Pogadanki prowadzone przez psychologa i pedagoga
Zajęcia poświęcone tej tematyce |
pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele | zgodnie z indywidualnymi potrzebami klas | |
Rozwijanie w uczniach kultury żywego słowa oraz eliminowanie wulgaryzmów. | Permanentna praca nad kulturalnym słownictwem, przykład własny, lekcje, konkursy recytatorskie;
lekcje traktujące o zasadach savoir – vivre |
Nauczyciele języka polskiego i języków obcych, organizatorzy konkursów, wychowawcy | Zgodnie z zapotrzebowaniem | |
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów. | Konkursy,
Prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych, Organizowanie kampanii np. Cała Polska czyta dzieciom |
nauczyciele języka polskiego, bibliotekarze | Zgodnie z planem pracy szkoły i kalendarzem uroczystości szkolnych | |
Wsparcie nauczycieli w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
|
Konsultacje indywidualne z nauczycielami, warsztaty dotyczące metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami.
|
pedagog specjalny
|
adekwatnie do potrzeb
|
|
Budowanie adekwatnej samooceny, poczucia własnej wartości, kształtowanie samoakceptacji. | Pogadanki prowadzone przez psychologa i pedagoga
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce
|
wychowawcy
pedagog, psycholog
|
zgodnie z indywidualnymi potrzebami klas | |
SFERA AKSJOLOGICZNA (duchowa, moralna)
|
||||
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły. | -Zajęcia integracyjne w klasach, zajęcia z wychowawcą z wykorzystaniem filmu lub innych materiałów dotyczących tematyki agresji i jej unikania
-Spotkania ze specjalistami, debaty i rozmowy na zajęciach z wychowawcą nt. bullyingu w grupie (przemoc rówieśnicza); – Omawianie zagadnień: „agresja psychiczna, fizyczna, elektroniczna”, „sposoby przeciwdziałania agresji”, „umiejętność rozwiązywania problemów” |
wychowawcy, pedagog, psycholog, zaproszeni goście
Nauczyciele wf, wychowawcy
|
zgodnie z indywidualnymi potrzebami klas
Według planu pracy
|
|
Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia | -Pogadanki z wychowawcą, nauczycielami na temat sfery motywacyjnej, inspirowanie do osiągania sukcesów i przygotowanie do radzenia sobie z niepowodzeniami;
-organizowanie pomocy uczniom z trudnościami w nauce w oparciu o diagnozę oraz analizę orzeczeń i opinii z PPP -organizacja wyjazdów uczniów na zajęcia/wykłady/ warsztaty organizowane przez ośrodki naukowe, uczelnie wyższe i inne instytucje |
Wychowawcy, nauczyciele
Dyrekcja, pedagog, psycholog, nauczyciele, wychowawcy Wychowawcy, nauczyciele |
Cały rok, według potrzeb | |
Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze | Organizowanie imprez o tematyce ukulturalniającej, wyjazdów do kina, teatru, domów kultury. Wycieczki dostosowane do zapotrzebowania poszczególnych klas. | Wychowawcy, nauczyciele | Cały rok, według potrzeb, według harmonogramu i kart wycieczek
|
|
Wychowanie do wartości – kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną | -prowadzenie zajęć o tematyce patriotycznej na lekcjach języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii, zajęć z wychowawcą
-upamiętnienie ważnych rocznic i świąt narodowych -organizacja imprez i uroczystości szkolnych – Dzień Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja, Dzień Edukacji Narodowej itp. -organizacja konkursów i spotkań z zaproszonymi gośćmi |
Wychowawcy, nauczyciele wymienionych przedmiotów, zaproszeni goście | Cały rok, według kalendarza, według uchwał sejmowych RP | |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej | Działalność charytatywna, wolontariat szkolny;
Lekcje nt. okazywania szacunku i pomocy osobom starszym i niepełnosprawnym |
opiekun wolontariatu, wychowawcy | działania wg planu pracy wolontariatu,
Działania zgodnie z planem pracy wychowawczej
|
|
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej.
Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. Kultywowanie tradycji szkoły.
|
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje na temat patriotyzmu
Zapoznanie młodzieży z historią szkoły i sylwetkami wybitnych absolwentów – działalność Biura Karier |
nauczyciele
nauczyciele historii i wos-u, języka polskiego, opiekun Biura Karier
|
zgodnie z kalendarzem uroczystości szkolnych oraz planem pracy szkoły
na bieżąco |
|
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu, kontakt ze sztuką.
Kultywowanie miejscowych tradycji. |
Wyjazdy (teatr, filharmonia, opera) i wyjścia (galeria, muzeum) tematyczne, zajęcia z wychowawcą, konkursy,
organizowanie spotkań z postaciami z dziedziny kultury, wymiany międzynarodowe |
Nauczyciele historii i języka polskiego, wychowawcy, organizatorzy | godziny w ramach danego
przedmiotu, wycieczki planowane przez wychowawców i nauczycieli |
|
Poznanie dorobku kulturalnego i dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (w tym Polski), świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii. |
-Wycieczki tematyczne, konkursy, projekty lub inne działania pozwalające poznać dziedzictwo cywilizacyjne Europy, w tym Polski
-zajęcia z wychowawcą o tematyce patriotycznej |
nauczyciele, wychowawcy | zgodnie z terminarzem pracy nauczycieli przedmiotu i zajęć z wychowawcą
|
|
Kształtowanie empatii i zrozumienia wśród uczniów wobec osób z niepełnosprawnościami | Organizowanie warsztatów, dni empatii, projekcji filmów edukacyjnych, spotkań z osobami z niepełnosprawnościami
|
pedagog specjalny | zgodnie z harmonogramem | |
Wsparcie uczniów w rozwiązywaniu konfliktów i promowanie wartości moralnych
|
Mediacje rówieśnicze.
Zajęcia z zakresu etyki i moralności.
|
Pedagog specjalny, szkolny rzecznik praw ucznia
|
zgodnie z harmonogramem, adekwatnie do potrzeb
|
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję. |
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce | wychowawcy | zgodnie z planem pracy wychowawczej | |
SFERA SPOŁECZNA |
||||
SPOŁ
ECZNA |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły. | Omówienie Statutu szkoły, dokumentów wewnętrznych,
zajęcia z wychowawcą poświęcone tematyce zagadnień prawa i konsekwencjach nieprzestrzegania go oraz zajęcia związanych z antydyskryminacją |
Wychowawcy,
Nauczyciele języka polskiego, historii, wos-u
|
na początku roku szkolnego 2024/2025 oraz na bieżąco podczas zajęć z danego przedmiotu |
Uwrażliwienie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy – wolontariat | -prowadzenie zajęć z wychowawcą i pedagogiem propagujących idee wolontariatu
-różnorodne akcje charytatywne, wsparcie imprez i inicjatyw podejmowanych przez szkolny wolontariat |
Pedagog, wychowawcy,
opiekun szkolnego wolontariatu |
Według planu pracy wychowawczej,
cały rok |
|
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
Uczenie zasad samorządności i demokracji. |
Rozmowy z uczniami z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.
Wybory Samorządu Uczniowskiego, wybory samorządów klasowych, opracowanie planu pracy SU i podejmowanie działań na rzecz środowiska uczniowskiego |
pedagog,
wychowawcy, nauczyciele
wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego |
Zgodnie z planem pracy wychowawczej oraz planem pracy szkoły
wrzesień, działania wg planu pracy SU |
|
Integracja klas pierwszych.
Dalsza integracja klas drugich i trzecich, czwartych i piątych |
Warsztaty dla uczniów
Warsztaty dla uczniów
|
wychowawcy, pedagog, psycholog
|
wrzesień/
październik 2024
Według zapotrzebowania klas |
|
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów | -prowadzenie zajęć nt. sposobów skutecznego rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie
-warsztaty dla uczniów |
psycholog, wychowawcy | Według zapotrzebowania klas | |
Doskonalenie kultury bycia. Odpowiedzialne budowanie relacji koleżeńskich, stosowanie się do obowiązujących zasad, norm i reguł | -rozmowa z młodzieżą o kulturalnym zachowaniu w szkole i poza nią
-zajęcia z wychowawcą i rodzicami nt. aktów prawnych obowiązujących w szkole |
Wychowawcy, psycholog | na bieżąco | |
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego.
Ekologia na co dzień. |
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze, olimpiady, konkursy, projekty, programy, zajęcia w terenie
Udział w światowych akcjach ekologicznych – Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi; |
wychowawcy, organizatorzy akcji i przedsięwzięć, nauczyciele
|
według potrzeb, wg planu pracy szkoły oraz zespołu przedmiotów przyrodniczych
|
|
Kształtowanie postaw odpowiedzialności społecznej poprzez poruszanie istotnych problemów społecznych (zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych, środowiskowych). | Warsztaty dla uczniów | zaproszeni specjaliści w danej dziedzinie, wolontariusze, przedstawiciele stowarzyszeń | według potrzeb
|
|
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy.
|
Współpraca z innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz współpraca z wyższymi uczelniami,
spotkania z pracownikami wyższych uczelni dotyczące rekrutacji na różne kierunki studiów, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy |
pedagog, psycholog, nauczyciele, przedsiębiorczości i praktycznej nauki zawodu,
wychowawcy |
według propozycji instytucji zainteresowanych współpracą ze szkołą | |
Realizacja doradztwa zawodowego w szkole i promocji kształcenia zawodowego |
lekcje wychowawcze, szkolne Biuro Karier, udział w targach edukacyjnych „Perspektywy” w Poznaniu, spotkania uczniów z absolwentami szkoły, udział maturzystów w spotkaniach z przedstawicielami uczelni wyższych, spotkania uczniów z przedstawicielami lokalnych zakładów pracy, realizacja kształcenia zawodowego, w tym praktycznej nauki zawodu, we współpracy z pracodawcami, organizowanie egzaminów zawodowych i maturalnych |
doradca zawodowy, nauczyciele,
wychowawcy, pedagog, psycholog |
Zgodnie z planem pracy szkoły | |
Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych: komunikacji, budowania i utrzymywania bliskich relacji, wyrażania siebie, asertywności w relacjach z rówieśnikami. | Zajęcia z wychowawcą, zajęcia z psychologiem, pedagogiem, rozmowy indywidualne | wychowawcy, psycholog, pedagog
|
zgodnie z zapotrzebowaniem | |
Inspirowanie do aktywności twórczej i twórczego myślenia. Samorealizacja poprzez twórcze działanie. Kształtowanie postaw przedsiębiorczości. | -funkcjonowanie kół zainteresowań oraz stowarzyszenia naukowego Garczyński
-aktywny udział w uroczystościach szkolnych i konkursach |
Opiekunowie kół zainteresowań,
Członkowie stowarzyszenia
Nauczyciele według harmonogramu |
Cały rok
Cały rok |
|
Działania na rzecz poprawy frekwencji uczniów.
Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego |
monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
Rozmowy z uczniami
Zintegrowanie współpracy z rodzicami
|
nauczyciele, wychowawcy
wychowawcy, pedagog, psycholog
wychowawcy |
na bieżąco
poprzez e-dziennik
zgodnie z harmonogramem zebrań, spotkania i kontakty wynikające z potrzeb
|
|
Zapoznanie uczniów ze standardami ochrony małoletnich | Organizacja specjalnych lekcji wychowawczych poświęconych omówieniu standardów ochrony małoletnich, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i materiałów edukacyjnych.
Przygotowanie i dystrybucja broszur informacyjnych na temat standardów ochrony małoletnich, dostępnych zarówno w wersji drukowanej, jak i online. Prowadzenie cyklicznych spotkań z uczniami, podczas których będą omawiane sytuacje, w których standardy te mają zastosowanie, oraz sposoby ich przestrzegania |
Dyrektor szkoły
Wychowawcy klas Pedagog szkolny Pedagog specjalny |
Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok | |
Monitorowanie i egzekwowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich w szkole
|
Ustanowienie stałego zespołu ds. monitorowania przestrzegania standardów ochrony małoletnich, który będzie regularnie kontrolował przestrzeganie procedur w szkole.
Wprowadzenie systemu zgłaszania naruszeń standardów ochrony małoletnich, w tym anonimowych skrzynek na uwagi i specjalnych linii telefonicznych. Organizacja regularnych audytów i raportów dotyczących przestrzegania standardów ochrony małoletnich oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości |
Dyrektor szkoły, zespół ds. monitorowania standardów ochrony małoletnich, pedagog specjalny | Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem audytów i raportów | |
Szkolenie nauczycieli z zakresu korzystania i egzekwowania standardów ochrony małoletnich | Organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, prowadzonych przez specjalistów z zakresu prawa i psychologii, dotyczących praktycznego zastosowania standardów ochrony małoletnich.
Opracowanie i dystrybucja materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, zawierających wytyczne i procedury związane z ochroną małoletnich. Prowadzenie regularnych spotkań zespołów nauczycielskich, podczas których będą omawiane przypadki i wyzwania związane z egzekwowaniem standardów ochrony małoletnich. |
Dyrektor szkoły
Przewodniczący zespołu ds. Standarów Ochrony Małoletnich |
Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok | |
Wdrażanie rodziców do aktywnego udziału w życiu szkoły | Zapoznanie rodziców z dokumentami obowiązującymi w szkole; przekazywanie rzetelnych informacji o postępach w nauce i zachowaniu (wywiadówki, spotkania, konsultacje); współudział w podejmowaniu decyzji; współorganizowanie imprez klasowych i szkolnych; współpraca z Radą Rodziców i Radą Szkoły | Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele | Wg planów pracy wychowawczej i planów pracy szkoły
|
|
SFERA FIZYCZNA (zdrowie fizyczne i psychiczne; edukacja zdrowotna)
|
||||
F I
ZYCZNA |
Promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie nawyków prozdrowotnych.
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, planowanie racjonalnego i aktywnego spędzania czasu wolnego
|
Imprezy i zawody sportowe, Dzień Zdrowia, zajęcia i pogadanki o zdrowym stylu życia oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka, wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie różnych dyscyplin sportowych, wyjazdy, wycieczki, rajdy, spływy kajakowe; współpraca z UKS Olimpus
Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się – zdrowe nawyki żywieniowe zapobiegające nadwadze oraz chorobom cywilizacyjnym
Udział w akcjach i programach edukacyjnych: „Wybierz życie – pierwszy krok” – profilaktyka raka szyjki macicy; „Znamię? Znam je! ABCDE czerniaka”; profilaktyka HIV/AIDS itp. |
nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele biologii,
wychowawcy, organizatorzy akcji i przedsięwzięć, Pedagog, psycholog |
zgodnie z harmonogramem wydarzeń szkolnych, plany pracy wychowawczej,
plan działań zespołu profilaktycznego |
Kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania zainteresowań i uzdolnień jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne | Udział uczniów w zajęciach wychowania fizycznego
Udział w zawodach i turniejach sportowych |
Nauczyciele wf, wychowawcy | Cały rok, według harmonogramu imprez sportowych | |
Promowanie akcji honorowego krwiodawstwa | Pogadanki na lekcjach, przedsięwzięcia szkolne, współpraca z instytucjami: Klubem Honorowych Dawców Krwi „Cenne Krople”, Powiatową Stacją Epidemiologiczno-Sanitarną w Nowym Tomyślu | Wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa
|
Zgodnie z harmonogramem wydarzeń szkolnych
|
|
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy poszkodowanym | -zapoznanie uczniów i egzekwowanie regulaminów i zarządzeń obowiązujących w szkole mającym na celu zapewnienie uczniom bezpieczeństwa. Zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację epidemiologiczną i przestrzeganie zaleceń w tym zakresie.
-przeprowadzenie zajęć na temat zagrożeń związanych z wojną w Ukrainie -uwrażliwienie na reagowanie w sytuacjach kryzysowych, związanych z działaniami wojennymi na Ukrainie -zajęcia wychowawcze nt. “bezpieczne ferie”, “bezpieczne wakacje” -zapoznanie uczniów i rodziców z procedurami obowiązującymi w szkole w sytuacji zagrożenia. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji i alarmu przeciwpożarowego. -eksponowanie numerów alarmowych oraz informacji o osobach i instytucjach, do których można zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia i kryzysowych -prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych z uwzględnieniem przygotowania do życia w rodzinie i problemów współczesnej młodzieży |
Wychowawcy, Rada Pedagogiczna, pracownicy administracji i porządkowi
Wychowawcy, pedagog, psycholog
Wychowawcy
Wychowawcy, Dyrekcja Szkoły
Pedagog, psycholog
Psycholog, nauczyciel WDŻ |
Wrzesień 2024
Cały rok
Styczeń 2025 Czerwiec 2025
Wrzesień – listopad 2024
Cały rok
Cały rok |
|
Zwiększanie bezpieczeństwa uczniów i odporności na zagrożenia poprzez rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania przez uczniów ze środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych oraz prowadzenie działań profilaktycznych w tym obszarze. | -zajęcia związane z tematyką uzależnień, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych;
-wywiadówki profilaktyczne; -zajęcia/rozmowy podnoszące świadomość uczniów nt. Szkodliwości e-papierosów, IQOS i innych nowych środków mogących zawierać substancje niebezpieczne (np. nieodurzająca marihuana itp.) -zajęcia informacyjno-edukacyjne związane z problemem picia i nadużywania alkoholu
-zajęcia dla rodziców związane z tematyką uzależnień wśród młodzieży szkolnej
Akcja profilaktyki uzależnień – gazetki z plakatami i materiałami profilaktycznymi
Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów
Prowadzenie obserwacji i rozmów z uczniami i rodzicami
|
wychowawcy, pedagog i psycholog, zaproszeni specjaliści
Psycholog, pedagog
Zespół profilaktyczny szkoły
pedagog i psycholog, wychowawcy
pedagog i psycholog, wychowawcy, nauczyciele |
zgodnie z zapotrzebowanie
według harmonogramu
Według harmonogramu spotkań i zebrań z rodzicami
czerwiec lub wrzesień 2025
na bieżąco
|
|
Rozwijanie świadomości uczniów w zakresie niebezpieczeństw związanych z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji.
Poszerzanie świadomości i umiejętności uczniów
Profilaktyka zachowań ryzykownych – infoholizm , fonoholizm, siecioholizm
Rozwijanie kompetencji cyfrowych przy jednoczesnym uświadamianiu zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych |
Konsultacje, pogadanki na lekcjach informatyki, rozmowy podczas zajęć z wychowawcą:
-mechanizmy zachowań agresywnych i stosowania przemocy -cyberprzemoc – czym jest i jak ją rozpoznać? -różnica między cyberprzemocą a przemocą tradycyjną -sposoby postępowania wobec sprawcy i ofiary przemocy -odpowiedzialność osób stosujących przemoc- aspekty prawne -świadomego korzystania ze środków masowego przekazu -wykorzystanie materiałów do pobrania z zakresu: Profilaktyka agresji i przemocy na stronie ORE – Wydział Wychowania i Profilaktyki. -praca na platformie e-lerningowej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę |
nauczyciele informatyki, wychowawcy, psycholog, pedagog | zgodnie z
harmonogramem zajęć, planem pracy szkoły
|
|
Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci
|
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole. |
koordynator ds. technologii edukacyjnych, nauczyciele przedmiotowi
|
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć
|
|
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji | Organizowanie warsztatów i seminariów na temat zastosowań AI w edukacji.
Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych, personalizowaniu nauczania. |
Nauczyciel informatyki
nauczyciele przedmiotowi |
Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć | |
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą | Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga,
rozpoznanie sytuacji wychowawczej w klasie po powrocie do nauki stacjonarnej
|
wychowawcy, pedagog, psycholog, poradnia PP
|
zgodnie z wyznaczonym planem pracy wychowawczej
|
|
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej | Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń | wychowawca, psycholog,
pedagog |
Zgodnie z potrzebami | |
Sposoby radzenia sobie ze stresem, przeciwdziałanie niskiej samoocenie oraz samookaleczeniom. Przeciwdziałanie PTSD, depresji. | -Pogadanki w klasach nt. sposobów radzenia sobie ze stresem, niską samooceną.
-Zajęcia wspierające maturzystów „Stres pod kontrolą” -Zajęcia z wychowawcą na temat przyczyn stresu, wpływu stresu na organizm człowieka, wskazanie metod i technik radzenia sobie ze stresem -Dostarczenie rodzicom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły aktualnej wiedzy o zagrożeniach związanych ze skutkami depresji, PTSD oraz innych przejawach złego samopoczucia -Zachęcanie, poprzez organizowanie zajęć integracyjnych, do przełamywania zachowań integrujących z uczniami z Ukrainy, zachowań izolujących |
psycholog, pedagog
Wychowawcy, Nauczyciele biologii i w-f, doradztwa zawodowego
Pedagog, psycholog, pracownicy PPP
Pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele |
według potrzeb klas i indywidualnych potrzeb uczniów | |
Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty | Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty | wychowawcy | zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów | |
Rozpoznanie potrzeb i zagrożeń uczniów z Ukrainy wynikających z ich sytuacji kryzysowej
|
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń,
np. realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej |
psycholog,
pedagog, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, środowisko lokalne, instytucje zewnętrzne
|
Zgodnie z potrzebami uczniów |