HARMONOGRAM DZIAŁAŃ na rok szkolny 2024/2025

Działania wychowawcze i profilaktyczne skierowane do uczniów – do wyboru przez wychowawcę według potrzeb i specyfiki klasy:

SFERA  Zadania  Forma realizacji  Osoby odpowiedzialne  Termin 

SFERA PSYCHICZNA (intelektualna, emocjonalna) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozpoznanie możliwości, zdolności i zainteresowań uczniów.  Przeprowadzanie w klasach 1 diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy  nauczyciele, 

wychowawcy  

Na początku roku, na bieżąco 
Rozwijanie zainteresowań
i zdolności uczniów. 
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,  

kół zainteresowań, projektów edukacyjnych; 

warsztatów, konkursów, wyjść do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta, 

przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły 

 

Szkoleniowe rady pedagogiczne 

nauczyciele, wychowawcy 

 

 

 

  

 

 

 dyrektor 

zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby,  

zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości i planem pracy szkoły 

 

 

 według planu pracy szkoły 

Pogłębianie samoświadomości uczniów (swoich mocnych i słabych stron), rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień i predyspozycji.   Zajęcia z orientacji zawodowej dla uczniów – spotkania z przedstawicielami uczelni wyższych oraz innych instytucji 

 

 

 

Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce, kwestionariusze służące samopoznaniu 

wychowawcy, pedagog, psycholog,  

doradca zawodowy, zaproszeni goście 

 

wychowawcy, psycholog, pedagog, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej 

zgodnie z potrzebami, według harmonogramu ustalonego z wyższymi uczelniami 

 

zgodnie z zapotrzebowaniem 

Kształtowanie postawy twórczej, rozwijanie samodzielności i innowacyjności.  Szkolone konkursy, 

udział w projektach, wycieczki, szkolna twórczość artystyczna 

wychowawcy, organizatorzy przeglądów i konkursów  według kalendarza uroczystości szkolnych oraz planu pracy szkoły 
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania własnych sądów  Debaty na temat wartości, norm i zasad  Wychowawcy, nauczyciele   Zgodnie z zapotrzebowaniem 
Rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów – 

kompetencje matematyczne (zakres: myślenie logiczne). 

Wykorzystanie podczas lekcji przedmiotowych form i metod pracy służących rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia  nauczyciele  na bieżąco 
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów maturalnych i egzaminów zawodowych  Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce, „szkolne konkursy” na najwyższą średnią i najlepszą frekwencję 

 

Wyróżnienie uczniów na forum klasy, szkoły, 

stypendia, list gratulacyjny dla rodziców, nagroda dla Absolwenta Roku, nagrody i dyplomy dla laureatów konkursów, zawodów sportowych, nagrody i dyplomy dla uczniów wyróżniających się w nauce oraz działalności na rzecz klasy i szkoły 

Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele  zgodnie z planem pracy wychowawczej 

 

 

zakończenie roku szkolnego  

2024/2025 

Podnoszenie umiejętności skutecznego uczenia się i motywacji do działania. 

 

Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy. 

Warsztaty ze szczególnym uwzględnieniem klas I 

Zajęcia z wychowawcą o tej tematyce, sposoby zarządzania czasem własnym ucznia 

wychowawcy 

pedagog, psycholog,  

 

zgodnie z planem pracy wychowawczej 

 

Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wyrażania własnych emocji i uczuć.  Pogadanki prowadzone przez psychologa i pedagoga 

Zajęcia poświęcone tej tematyce 

pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele  zgodnie z indywidualnymi potrzebami klas 
Rozwijanie w uczniach kultury żywego słowa oraz eliminowanie wulgaryzmów.  Permanentna praca nad kulturalnym słownictwem, przykład własny, lekcje, konkursy recytatorskie; 

lekcje traktujące o zasadach savoir – vivre 

Nauczyciele języka polskiego i języków obcych, organizatorzy konkursów, wychowawcy  Zgodnie z zapotrzebowaniem 
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów.  Konkursy, 

Prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych, Organizowanie kampanii np. Cała Polska czyta dzieciom 

nauczyciele języka polskiego, bibliotekarze  Zgodnie z planem pracy szkoły i kalendarzem uroczystości szkolnych 
Wsparcie nauczycieli w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych 

 

Konsultacje indywidualne z nauczycielami, warsztaty dotyczące metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami. 

 

pedagog specjalny 

 

adekwatnie do potrzeb 

 

Budowanie adekwatnej samooceny, poczucia własnej wartości, kształtowanie samoakceptacji.  Pogadanki prowadzone przez psychologa i pedagoga 

Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce 

 

wychowawcy 

pedagog, psycholog 

 

 

zgodnie z indywidualnymi potrzebami klas 
 

SFERA AKSJOLOGICZNA (duchowa, moralna) 

 

  Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły.  -Zajęcia integracyjne w klasach, zajęcia z wychowawcą z wykorzystaniem filmu lub innych materiałów dotyczących tematyki agresji i jej unikania 

-Spotkania ze specjalistami, debaty i rozmowy na zajęciach z wychowawcą nt. bullyingu w grupie (przemoc rówieśnicza); 

– Omawianie zagadnień: „agresja psychiczna, fizyczna, elektroniczna”, „sposoby przeciwdziałania agresji”, „umiejętność rozwiązywania problemów” 

wychowawcy, pedagog, psycholog, zaproszeni goście 

 

 

 

 Nauczyciele wf, wychowawcy 

 

zgodnie z indywidualnymi potrzebami klas 

 

 

 

  Według planu pracy 

 

Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia  -Pogadanki z wychowawcą, nauczycielami na temat sfery motywacyjnej, inspirowanie do osiągania sukcesów i przygotowanie do radzenia sobie z niepowodzeniami; 

-organizowanie pomocy uczniom z trudnościami w nauce w oparciu o diagnozę oraz analizę orzeczeń i opinii z PPP 

-organizacja wyjazdów uczniów na zajęcia/wykłady/ 

warsztaty organizowane przez ośrodki naukowe, uczelnie wyższe i inne instytucje 

Wychowawcy, nauczyciele 

 

 Dyrekcja, pedagog, psycholog, nauczyciele, wychowawcy 

Wychowawcy, nauczyciele  

Cały rok, według potrzeb 
Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze  Organizowanie imprez o tematyce ukulturalniającej, wyjazdów do kina, teatru, domów kultury. Wycieczki dostosowane do zapotrzebowania poszczególnych klas.  Wychowawcy, nauczyciele  Cały rok, według potrzeb, według harmonogramu i kart wycieczek 

 

Wychowanie do wartości – kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną  -prowadzenie zajęć o tematyce patriotycznej na lekcjach języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii, zajęć z wychowawcą 

-upamiętnienie ważnych rocznic i świąt narodowych 

-organizacja imprez i uroczystości szkolnych – Dzień Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja, Dzień Edukacji Narodowej itp. 

-organizacja konkursów i spotkań z zaproszonymi gośćmi 

Wychowawcy, nauczyciele wymienionych przedmiotów, zaproszeni goście  Cały rok, według kalendarza, według uchwał sejmowych RP 
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej  Działalność charytatywna, wolontariat szkolny; 

Lekcje nt. okazywania szacunku i pomocy osobom starszym i niepełnosprawnym 

opiekun wolontariatu, wychowawcy   działania wg planu pracy wolontariatu,  

Działania zgodnie z planem pracy wychowawczej 

 

Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej.  

Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. 

Kultywowanie tradycji szkoły. 

 

Świętowanie rocznic
i wydarzeń patriotycznych, lekcje na temat patriotyzmu
 

 

 

Zapoznanie młodzieży z historią szkoły i sylwetkami wybitnych absolwentów – działalność Biura Karier 

nauczyciele  

 

 

 

nauczyciele historii i wos-u, języka polskiego, opiekun Biura Karier 

 

zgodnie z kalendarzem uroczystości szkolnych oraz planem pracy szkoły 

 

na bieżąco 

Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu, kontakt ze sztuką. 

Kultywowanie miejscowych tradycji. 

Wyjazdy (teatr, filharmonia, opera) i wyjścia (galeria, muzeum) tematyczne, zajęcia z wychowawcą, konkursy, 

organizowanie spotkań z postaciami z dziedziny kultury, wymiany międzynarodowe 

Nauczyciele historii i języka polskiego, wychowawcy, organizatorzy  godziny w ramach danego  

przedmiotu, wycieczki planowane przez wychowawców i nauczycieli  

Poznanie dorobku kulturalnego i dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (w tym Polski), świata, wykształcenie postawy tolerancji
i szacunku dla innych narodów, kultur, religii. 
-Wycieczki tematyczne, konkursy, projekty lub inne działania pozwalające poznać dziedzictwo cywilizacyjne Europy, w tym Polski 

-zajęcia z wychowawcą o tematyce patriotycznej 

nauczyciele, wychowawcy  zgodnie z terminarzem pracy nauczycieli przedmiotu i zajęć
z wychowawcą 

 

Kształtowanie empatii i zrozumienia wśród uczniów wobec osób z niepełnosprawnościami  Organizowanie warsztatów, dni empatii, projekcji filmów edukacyjnych, spotkań z osobami z niepełnosprawnościami 

 

pedagog specjalny  zgodnie z harmonogramem 
Wsparcie uczniów w rozwiązywaniu konfliktów i promowanie wartości moralnych 

 

Mediacje rówieśnicze. 

Zajęcia z zakresu etyki i moralności. 

 

Pedagog specjalny, szkolny rzecznik praw ucznia 

 

zgodnie z harmonogramem, adekwatnie do potrzeb   

 

Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi
w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję. 
Zajęcia z wychowawcą poświęcone tej tematyce  wychowawcy   zgodnie z planem pracy wychowawczej 

SFERA SPOŁECZNA 

SPOŁ 

ECZNA 

Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły.  Omówienie Statutu szkoły, dokumentów wewnętrznych,  

zajęcia z wychowawcą poświęcone tematyce zagadnień prawa i konsekwencjach nieprzestrzegania go oraz zajęcia związanych z antydyskryminacją 

Wychowawcy, 

Nauczyciele języka polskiego, historii,  

wos-u 

 

 

 

 

 

na początku roku szkolnego 2024/2025 oraz na bieżąco podczas zajęć z danego przedmiotu 
Uwrażliwienie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy – wolontariat  -prowadzenie zajęć z wychowawcą i pedagogiem propagujących idee wolontariatu 

-różnorodne akcje charytatywne, wsparcie imprez i inicjatyw podejmowanych przez szkolny wolontariat 

Pedagog, wychowawcy,  

 

 opiekun szkolnego wolontariatu 

Według planu pracy wychowawczej,  

 

cały rok 

Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów. 

 

 

 

 

Uczenie zasad samorządności i demokracji. 

Rozmowy z uczniami z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. 

 

Wybory Samorządu Uczniowskiego, wybory samorządów klasowych, opracowanie planu pracy SU i podejmowanie działań na rzecz środowiska uczniowskiego 

pedagog, 

wychowawcy, nauczyciele 

 

   wychowawcy,  

opiekun Samorządu Uczniowskiego 

Zgodnie z planem pracy wychowawczej oraz planem pracy szkoły 

 

 wrzesień, działania wg planu pracy SU 

Integracja klas pierwszych. 

 

 

Dalsza integracja klas drugich i trzecich, czwartych i piątych 

Warsztaty dla uczniów 

 

 

Warsztaty dla uczniów 

 

wychowawcy, pedagog, psycholog  

 

wrzesień/ 

październik 2024 

 

Według 

zapotrzebowania  

klas 

Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów  -prowadzenie zajęć nt. sposobów skutecznego rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie 

-warsztaty dla uczniów 

psycholog, wychowawcy  Według zapotrzebowania klas 
Doskonalenie kultury bycia. Odpowiedzialne budowanie relacji koleżeńskich, stosowanie się do obowiązujących zasad, norm i reguł  -rozmowa z młodzieżą o kulturalnym zachowaniu w szkole i poza nią 

-zajęcia z wychowawcą i rodzicami nt. aktów prawnych obowiązujących w szkole 

Wychowawcy, psycholog  na bieżąco 
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego. 

Ekologia na co dzień. 

Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze, olimpiady, konkursy, projekty, programy, zajęcia w terenie 

Udział w światowych akcjach ekologicznych – Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi; 

wychowawcy, organizatorzy akcji i przedsięwzięć, nauczyciele  

 

 

 

 

 

 

według potrzeb, wg planu pracy szkoły oraz zespołu przedmiotów przyrodniczych 

 

 

Kształtowanie postaw odpowiedzialności społecznej poprzez poruszanie istotnych problemów społecznych (zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych, środowiskowych).  Warsztaty dla uczniów  zaproszeni specjaliści w danej dziedzinie, wolontariusze, przedstawiciele stowarzyszeń  według potrzeb  

 

 

 

Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy.  

 

 

Współpraca z innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz współpraca z wyższymi uczelniami, 

spotkania z pracownikami wyższych uczelni dotyczące rekrutacji na różne kierunki studiów, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy 

pedagog, psycholog, nauczyciele, przedsiębiorczości i praktycznej nauki zawodu, 

   wychowawcy  

według propozycji instytucji zainteresowanych współpracą ze szkołą  
Realizacja doradztwa zawodowego w szkole i promocji kształcenia zawodowego 

lekcje wychowawcze, szkolne Biuro Karier, udział w targach edukacyjnych „Perspektywy” w Poznaniu, spotkania uczniów z absolwentami szkoły, udział maturzystów w spotkaniach z przedstawicielami uczelni wyższych, spotkania uczniów z przedstawicielami lokalnych zakładów pracy, realizacja kształcenia zawodowego, w tym praktycznej nauki zawodu, we współpracy z pracodawcami, organizowanie egzaminów zawodowych i maturalnych 

doradca zawodowy, nauczyciele, 

wychowawcy, pedagog, psycholog 

Zgodnie z planem pracy szkoły 
Rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych: komunikacji, budowania i utrzymywania bliskich relacji, wyrażania siebie, asertywności w relacjach z rówieśnikami.  Zajęcia z wychowawcą, zajęcia z psychologiem, pedagogiem, rozmowy indywidualne  wychowawcy, psycholog, pedagog  

 

 

 

 

zgodnie z zapotrzebowaniem 
Inspirowanie do aktywności twórczej i twórczego myślenia. Samorealizacja poprzez twórcze działanie. Kształtowanie postaw przedsiębiorczości.  -funkcjonowanie kół zainteresowań oraz stowarzyszenia naukowego Garczyński 

-aktywny udział w uroczystościach szkolnych i konkursach 

Opiekunowie kół zainteresowań,  

Członkowie stowarzyszenia 

 

Nauczyciele według harmonogramu 

Cały rok  

 

 

Cały rok 

Działania na rzecz poprawy frekwencji uczniów. 

 

 

Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego 

monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. 

 

Rozmowy z uczniami
i rodzicami w celu zdiagnozowania przyczyn niskiej frekwencji 

 

Zintegrowanie współpracy z rodzicami
w zakresie kontroli obowiązku nauki. 

 

nauczyciele, wychowawcy 

 

 

wychowawcy, pedagog, psycholog 

 

 

wychowawcy 

na bieżąco 

poprzez e-dziennik 

 

 

zgodnie z harmonogramem zebrań, spotkania i kontakty wynikające z potrzeb  

 

 

  Zapoznanie uczniów ze standardami ochrony małoletnich  Organizacja specjalnych lekcji wychowawczych poświęconych omówieniu standardów ochrony małoletnich, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i materiałów edukacyjnych. 

Przygotowanie i dystrybucja broszur informacyjnych na temat standardów ochrony małoletnich, dostępnych zarówno w wersji drukowanej, jak i online. 

Prowadzenie cyklicznych spotkań z uczniami, podczas których będą omawiane sytuacje, w których standardy te mają zastosowanie, oraz sposoby ich przestrzegania 

Dyrektor szkoły 

Wychowawcy klas 

Pedagog szkolny 

Pedagog specjalny 

Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok 
  Monitorowanie i egzekwowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich w szkole 

 

Ustanowienie stałego zespołu ds. monitorowania przestrzegania standardów ochrony małoletnich, który będzie regularnie kontrolował przestrzeganie procedur w szkole. 

Wprowadzenie systemu zgłaszania naruszeń standardów ochrony małoletnich, w tym anonimowych skrzynek na uwagi i specjalnych linii telefonicznych. 

Organizacja regularnych audytów i raportów dotyczących przestrzegania standardów ochrony małoletnich oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości 

Dyrektor szkoły, zespół ds. monitorowania standardów ochrony małoletnich, pedagog specjalny  Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem audytów i raportów 
  Szkolenie nauczycieli z zakresu korzystania i egzekwowania standardów ochrony małoletnich  Organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, prowadzonych przez specjalistów z zakresu prawa i psychologii, dotyczących praktycznego zastosowania standardów ochrony małoletnich. 

Opracowanie i dystrybucja materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, zawierających wytyczne i procedury związane z ochroną małoletnich. 

Prowadzenie regularnych spotkań zespołów nauczycielskich, podczas których będą omawiane przypadki i wyzwania związane z egzekwowaniem standardów ochrony małoletnich. 

Dyrektor szkoły 

Przewodniczący zespołu ds. Standarów Ochrony Małoletnich 

Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok 
  Wdrażanie rodziców do aktywnego udziału w życiu szkoły  Zapoznanie rodziców z dokumentami obowiązującymi w szkole; przekazywanie rzetelnych informacji o postępach w nauce i zachowaniu (wywiadówki, spotkania, konsultacje); współudział w podejmowaniu decyzji; współorganizowanie imprez klasowych i szkolnych; współpraca z Radą Rodziców i Radą Szkoły  Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele  Wg planów pracy wychowawczej i planów pracy szkoły 

 

 

SFERA FIZYCZNA (zdrowie fizyczne i psychiczne; edukacja zdrowotna) 

 

F I 

ZYCZNA 

Promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie nawyków prozdrowotnych. 

Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, planowanie racjonalnego i aktywnego spędzania czasu wolnego 

 

Imprezy i zawody sportowe, Dzień Zdrowia, zajęcia i pogadanki o zdrowym stylu życia oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka, wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie różnych dyscyplin sportowych, wyjazdy, wycieczki, rajdy, spływy kajakowe; współpraca z UKS Olimpus 

 

Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się – zdrowe nawyki żywieniowe zapobiegające nadwadze oraz chorobom cywilizacyjnym 

 

Udział w akcjach i programach edukacyjnych: „Wybierz życie – pierwszy krok” – profilaktyka raka szyjki macicy; „Znamię? Znam je! ABCDE czerniaka”; profilaktyka HIV/AIDS itp. 

nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele biologii, 

wychowawcy, 

organizatorzy akcji i przedsięwzięć, 

Pedagog, psycholog 

zgodnie z harmonogramem wydarzeń szkolnych, plany pracy wychowawczej, 

plan działań zespołu profilaktycznego 

Kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania zainteresowań i uzdolnień jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne  Udział uczniów w zajęciach wychowania fizycznego 

Udział w zawodach i turniejach sportowych 

Nauczyciele wf, wychowawcy  Cały rok, według harmonogramu imprez sportowych 
Promowanie akcji honorowego krwiodawstwa  Pogadanki na lekcjach, przedsięwzięcia szkolne, współpraca z instytucjami: Klubem Honorowych Dawców Krwi „Cenne Krople”, Powiatową Stacją Epidemiologiczno-Sanitarną w Nowym Tomyślu  Wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa 

 

Zgodnie z harmonogramem wydarzeń szkolnych 

 

 

 

 

 

 

Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy poszkodowanym  -zapoznanie uczniów i egzekwowanie regulaminów i zarządzeń obowiązujących w szkole mającym na celu zapewnienie uczniom bezpieczeństwa. Zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację epidemiologiczną i przestrzeganie zaleceń w tym zakresie.  

-przeprowadzenie zajęć na temat zagrożeń związanych z wojną w Ukrainie 

-uwrażliwienie na reagowanie w sytuacjach kryzysowych, związanych z działaniami wojennymi na Ukrainie 

-zajęcia wychowawcze nt. “bezpieczne ferie”, “bezpieczne wakacje” 

-zapoznanie uczniów i rodziców z procedurami obowiązującymi w szkole w sytuacji zagrożenia. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji i alarmu przeciwpożarowego. 

-eksponowanie numerów alarmowych oraz informacji o osobach i instytucjach, do których można zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia i kryzysowych 

-prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych z uwzględnieniem przygotowania do życia w rodzinie i problemów współczesnej młodzieży 

Wychowawcy, Rada Pedagogiczna, pracownicy administracji i porządkowi 

  

Wychowawcy, pedagog, psycholog 

  

Wychowawcy 

 

Wychowawcy, Dyrekcja Szkoły 

  

Pedagog, psycholog 

  

Psycholog, nauczyciel WDŻ 

Wrzesień 2024 

Cały rok 

 

 

 

 Styczeń 2025 

Czerwiec 2025 

 

Wrzesień – listopad 2024 

 

Cały rok 

 

Cały rok 

Zwiększanie bezpieczeństwa uczniów i odporności na zagrożenia poprzez rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystania przez uczniów ze środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych oraz prowadzenie działań profilaktycznych w tym obszarze.  -zajęcia związane z tematyką uzależnień, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych; 

-wywiadówki profilaktyczne; 

-zajęcia/rozmowy podnoszące świadomość uczniów nt. Szkodliwości e-papierosów, IQOS i innych nowych środków mogących zawierać substancje niebezpieczne (np. nieodurzająca marihuana itp.) 

-zajęcia informacyjno-edukacyjne związane z problemem picia i nadużywania alkoholu 

 

-zajęcia dla rodziców związane z tematyką uzależnień wśród młodzieży szkolnej 

 

Akcja profilaktyki uzależnień – gazetki z plakatami i materiałami profilaktycznymi 

 

Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów  

  

Prowadzenie  obserwacji i rozmów z uczniami i rodzicami 

 

wychowawcy, pedagog
i psycholog, zaproszeni specjaliści 

 

 

  

 

 

Psycholog, pedagog 

 

 Zespół profilaktyczny szkoły 

  

pedagog i psycholog, wychowawcy  

 

pedagog i psycholog, wychowawcy, nauczyciele 

zgodnie z zapotrzebowanie 

według harmonogramu 

 

 

 

 

 

Według harmonogramu spotkań i zebrań z rodzicami 

 

 

czerwiec lub wrzesień 2025 

 

 

 

na bieżąco 

  

Rozwijanie świadomości uczniów w zakresie niebezpieczeństw związanych z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji. 

 

Poszerzanie świadomości i umiejętności uczniów
w zakresie dbania o swoje bezpieczeństwo w sieci. 

 

Profilaktyka zachowań ryzykownych – infoholizm , fonoholizm, siecioholizm 

 

Rozwijanie kompetencji cyfrowych przy jednoczesnym uświadamianiu zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych 

Konsultacje, pogadanki na lekcjach informatyki, rozmowy podczas zajęć z wychowawcą: 

-mechanizmy zachowań agresywnych i stosowania przemocy 

-cyberprzemoc – czym jest i jak ją rozpoznać? 

-różnica między cyberprzemocą a przemocą tradycyjną 

-sposoby postępowania wobec sprawcy i ofiary przemocy 

-odpowiedzialność osób stosujących przemoc- aspekty prawne 

-świadomego korzystania ze środków masowego przekazu 

-wykorzystanie materiałów do pobrania z zakresu: Profilaktyka agresji i przemocy na stronie ORE – Wydział Wychowania i Profilaktyki. 

-praca na platformie e-lerningowej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę 

nauczyciele informatyki, wychowawcy, psycholog, pedagog   zgodnie z  

harmonogramem zajęć, planem pracy szkoły 

 

Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci 

 

Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. 

Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole. 

koordynator ds. technologii edukacyjnych, nauczyciele przedmiotowi 

 

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć 

 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji  Organizowanie warsztatów i seminariów na temat zastosowań AI w edukacji. 

Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych, personalizowaniu nauczania. 

Nauczyciel informatyki 

 

nauczyciele przedmiotowi 

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć 
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą  Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga, 

rozpoznanie sytuacji wychowawczej w klasie po powrocie do nauki stacjonarnej 

 

wychowawcy, pedagog, psycholog, poradnia PP 

 

 

 

zgodnie z wyznaczonym planem pracy wychowawczej  

 

 

Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej  Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń  wychowawca, psycholog,  

pedagog 

Zgodnie z potrzebami 
Sposoby radzenia sobie ze stresem, przeciwdziałanie niskiej samoocenie oraz samookaleczeniom. Przeciwdziałanie PTSD, depresji.  -Pogadanki w klasach nt. sposobów radzenia sobie ze stresem, niską samooceną. 

-Zajęcia wspierające maturzystów „Stres pod kontrolą” 

-Zajęcia z wychowawcą na temat przyczyn stresu, wpływu stresu na organizm człowieka, wskazanie metod i technik radzenia sobie ze stresem 

-Dostarczenie rodzicom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły aktualnej wiedzy o zagrożeniach związanych ze skutkami depresji, PTSD oraz innych przejawach złego samopoczucia 

-Zachęcanie, poprzez organizowanie zajęć integracyjnych, do przełamywania zachowań integrujących z uczniami z Ukrainy, zachowań izolujących 

psycholog, pedagog 

   

Wychowawcy, 

Nauczyciele biologii i w-f, doradztwa zawodowego 

  

Pedagog, 

psycholog, pracownicy PPP 

  

Pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele 

według potrzeb klas i indywidualnych potrzeb uczniów 
  Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty  Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty  wychowawcy  zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów 
  Rozpoznanie potrzeb i zagrożeń uczniów z Ukrainy wynikających z ich sytuacji kryzysowej   

 

Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń,  

np. realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej 

psycholog, 

pedagog, 

wychowawcy, 

nauczyciele przedmiotowi, 

środowisko lokalne, 

instytucje zewnętrzne 

 

Zgodnie z potrzebami uczniów